Verkkosivujen luonti ja sosiaalinen media yrityskäytössä
Kataja, Jukka (2015)
Kataja, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198906
Tiivistelmä
Suomen Asiakaspalvelu Oy on yhtiö, jolla ei ollut aikaisemmin verkkosivuja, eikä yritystilejä sosiaalisessa mediassa. Nykypäivänä, jotta yritys olisi löydettävissä, on sen oltava jollain tavalla verkossa, mieluiten useammassakin paikassa ja eri tavoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja luoda Suomen Asiakaspalvelu Oy:lle verkkosivut ja yritystilit sosiaalisen median alustoille.
Sosiaalinen media teki netinkäyttäjistä aktiivisia sisällöntuottajia. Internetin tietomäärä on tämän jälkeen lisääntynyt räjähdysmäisesti, kun kenellä tahansa on mahdollisuus saada tuottamansa sisältö hetkessä muiden nähtäville ja kommentoitavaksi. Yksittäisen käyttäjän kannalta kyse on siitä, että Internetistä saatava tieto ei rajoitu enää yritysten ja muiden niin sanottujen virallisten tahojen tuottamaan sisältöön, vaan niiden lisäksi saatavilla ovat oman tuttavapiirin sekä satojen miljoonien muiden ihmisten tuottamat sisällöt.
Käyttäjien tuottamalla sisällöllä on lukuisia erilaisia ilmenemismuotoja arkipäiväisistä verkkokeskusteluista lomakuviin, blogikirjoituksiin, verkkokauppojen tuotearvosteluihin, hotellikokemuksiin, amatöörivideoihin, harrastajayhteisöjen ylläpitämiin verkkosivustoihin, asiantuntijoiden tekemiin esityksiin ja niin edelleen. Tässä työssä luotiin yritystilit Facebookiin, Twitteriin ja YouTubeen.
Verkkosivut on mahdollista luoda omalle fyysiselle palvelimelle tai vuokraamalla palvelintilaa alan yrityksiltä. Sivut voidaan koodata merkki kerrallaan alusta loppuun, tai luontiin voi käyttää sitä varten suunniteltuja kehitysalustoja, joiden avulla sivut saadaan nopeammin valmiiksi. Kehitysalustoja ovat muun muassa WordPress, Joomla ja Drupal. Tammikuussa 2015 Internetin 10 miljoonasta suosituimmasta sivustosta 23,3 % käytti WordPressiä kehitysalustanaan. Verkkosivut toteutettiin omalle fyysiselle verkkopalvelimelle käyttäen WordPressiä kehitysalustana.
Yrityksen kasvumahdollisuudet ja kannattavuus paranee yrityksen siirtyessä perinteisistä markkinointikanavista nykyaikaisiin sähköisiin medioihin. Jatkossa haasteena tulee olemaan verkkosivuston päivittäminen, sosiaalisen median sisällöntuotto ja seuraajien lisääminen eri keinoin.
Sosiaalinen media teki netinkäyttäjistä aktiivisia sisällöntuottajia. Internetin tietomäärä on tämän jälkeen lisääntynyt räjähdysmäisesti, kun kenellä tahansa on mahdollisuus saada tuottamansa sisältö hetkessä muiden nähtäville ja kommentoitavaksi. Yksittäisen käyttäjän kannalta kyse on siitä, että Internetistä saatava tieto ei rajoitu enää yritysten ja muiden niin sanottujen virallisten tahojen tuottamaan sisältöön, vaan niiden lisäksi saatavilla ovat oman tuttavapiirin sekä satojen miljoonien muiden ihmisten tuottamat sisällöt.
Käyttäjien tuottamalla sisällöllä on lukuisia erilaisia ilmenemismuotoja arkipäiväisistä verkkokeskusteluista lomakuviin, blogikirjoituksiin, verkkokauppojen tuotearvosteluihin, hotellikokemuksiin, amatöörivideoihin, harrastajayhteisöjen ylläpitämiin verkkosivustoihin, asiantuntijoiden tekemiin esityksiin ja niin edelleen. Tässä työssä luotiin yritystilit Facebookiin, Twitteriin ja YouTubeen.
Verkkosivut on mahdollista luoda omalle fyysiselle palvelimelle tai vuokraamalla palvelintilaa alan yrityksiltä. Sivut voidaan koodata merkki kerrallaan alusta loppuun, tai luontiin voi käyttää sitä varten suunniteltuja kehitysalustoja, joiden avulla sivut saadaan nopeammin valmiiksi. Kehitysalustoja ovat muun muassa WordPress, Joomla ja Drupal. Tammikuussa 2015 Internetin 10 miljoonasta suosituimmasta sivustosta 23,3 % käytti WordPressiä kehitysalustanaan. Verkkosivut toteutettiin omalle fyysiselle verkkopalvelimelle käyttäen WordPressiä kehitysalustana.
Yrityksen kasvumahdollisuudet ja kannattavuus paranee yrityksen siirtyessä perinteisistä markkinointikanavista nykyaikaisiin sähköisiin medioihin. Jatkossa haasteena tulee olemaan verkkosivuston päivittäminen, sosiaalisen median sisällöntuotto ja seuraajien lisääminen eri keinoin.