Taviksesta tunnetuksi : kansanedustajaehdokas Jani Kurvisen henkilöbrändin rakentaminen verkkoviestinnällä
Ryhtä, Riitta (2015)
Ryhtä, Riitta
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505188669
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee verkkoviestinnän suunnittelua ja toteutusta ensimmäistä kertaa ehdolla olleen kansanedustajaehdokkaan henkilöbrändin rakentamisessa. Selvitän minkälaisella verkkoviestinnällä voidaan rakentaa henkilöbrändi, joka edistää ehdokkaan menestymistä vaaleissa. Toimeksiantajana oli kansanedustajaehdokas Jani Kurvinen.
Lähestyin aihetta verkkoviestinnän ilmiöiden, vuorovaikutuksen ja vaikuttamisen kontekstissa. Tuon esille asioita ja ilmiöitä, joilla on merkitystä verkkoviestinnän kanavavalinnoissa ja sisällöntuotannossa. Samalla kerron ratkaisuista, joita Jani Kurvisen verkkoviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin.
Kirjallisuuden ja verkkolähteiden lisäksi käytin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten haastattelua ja havainnointia. Haastateltavanani oli kansanedustaja Antti Kaikkonen. Esitin myös Twitterissä muutamalle henkilöbrändäyksen asiantuntijalle aihetta koskevan kysymyksen. Lisäksi havainnoin neljän tunnetun poliitikon Twitter-viestintää.
Tulin siihen tulokseen, että verkkosisältöjen kannalta on ratkaisevaa, minkälaisen brändin henkilö haluaa itsestään luoda. Toiselle sopii asiallinen tyyli, kun taas toinen esiintyy mieluummin ihmisläheisellä ja huumoripitoisella tyylillä. Viestinnän tulee olla johdonmukaista, eikä se saa olla ristiriidassa taustalla olevan puolueen arvojen ja ohjelmien kanssa.
Huomasin, että kanavavalinnoissa kannattaa pitäytyä muutamassa keskeisimmässä sosiaalisen median palvelussa, koska usean kanavan ylläpitäminen vaatii paljon työtä. Kanavia valittaessa on tärkeää olla läsnä siellä missä kohderyhmäkin on. Vaikuttavan henkilöbrändin rakentaminen edellyttää läsnäoloa muulloinkin kuin vaalien alla.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena valmistui Jani Kurvisen eduskuntavaalikampanjan verkkoviestintäsuunnitelma, jota toteutin samalla kun kirjoitin opinnäytetyön kirjallista osaa.
Lähestyin aihetta verkkoviestinnän ilmiöiden, vuorovaikutuksen ja vaikuttamisen kontekstissa. Tuon esille asioita ja ilmiöitä, joilla on merkitystä verkkoviestinnän kanavavalinnoissa ja sisällöntuotannossa. Samalla kerron ratkaisuista, joita Jani Kurvisen verkkoviestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa tehtiin.
Kirjallisuuden ja verkkolähteiden lisäksi käytin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä, kuten haastattelua ja havainnointia. Haastateltavanani oli kansanedustaja Antti Kaikkonen. Esitin myös Twitterissä muutamalle henkilöbrändäyksen asiantuntijalle aihetta koskevan kysymyksen. Lisäksi havainnoin neljän tunnetun poliitikon Twitter-viestintää.
Tulin siihen tulokseen, että verkkosisältöjen kannalta on ratkaisevaa, minkälaisen brändin henkilö haluaa itsestään luoda. Toiselle sopii asiallinen tyyli, kun taas toinen esiintyy mieluummin ihmisläheisellä ja huumoripitoisella tyylillä. Viestinnän tulee olla johdonmukaista, eikä se saa olla ristiriidassa taustalla olevan puolueen arvojen ja ohjelmien kanssa.
Huomasin, että kanavavalinnoissa kannattaa pitäytyä muutamassa keskeisimmässä sosiaalisen median palvelussa, koska usean kanavan ylläpitäminen vaatii paljon työtä. Kanavia valittaessa on tärkeää olla läsnä siellä missä kohderyhmäkin on. Vaikuttavan henkilöbrändin rakentaminen edellyttää läsnäoloa muulloinkin kuin vaalien alla.
Opinnäytetyöprosessin tuloksena valmistui Jani Kurvisen eduskuntavaalikampanjan verkkoviestintäsuunnitelma, jota toteutin samalla kun kirjoitin opinnäytetyön kirjallista osaa.