SÄRKYNYT SYDÄN -KOULUMUSIKAALIN SÄVELLYSPROSESSI
Koivisto, Aino-Sofia (2013)
Koivisto, Aino-Sofia
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209119
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209119
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on sävellysprojekti Toivakan peruskoulun koulumusikaaliin Särkynyt sydän. Työ koostuu taiteellisesta osuudesta ja siihen liittyvästä kirjallisesta raportista, jossa tutkin sävellysprosessia, itseäni säveltäjänä ja omaa sävellystekniikkaani.
Toivakan koulumusikaali Särkynyt sydän on oppilaiden käsikirjoittama tarina lapsena koulukiusatusta opettajasta Kaijasta. Projektissa olivat mukana mentorina laulaja Arja Koriseva, ohjaajana Anu Rankila, Toivakan 4h-kerho ja 3.-9.-luokan oppilaita sekä koulun opettajia. Oma roolini oli säveltää musikaaliin viisi pop/rock-tyylistä kappaletta ja sovittaa ne bändille. Musikaali esitettiin Toivakassa huhtikuussa 2013.
Opinnäytetyöni edustaa laadullista tapaustutkimusta, jonka empiirinen aineisto muodostui oman sävellysprosessini ja ammattikuvani tarkastelusta kokemuksellista ja yhteistoiminnallista oppimista peilaten sekä musikaalissa mukana olleille oppilaille ja opettajakollegoille toteutetusta teemakyselystä.
Musikaaliprosessin säveltäminen oli ainutlaatuinen ja kehittävä kokemus. Sävellykset valmistuivat aikataulussa ja laulut tukivat hyvin käsikirjoitusta. Opin kokeilemaan rajojani säveltäjänä, sovittamaan sävellyksiäni bändille sekä tekemään yhteistyötä usean tahon kanssa.
Saimme aikaan ehjän kokonaisuuden ja saavutimme musikaalilla suuren suosion. Voin hyödyntää sävellyksiäni laulunopetuksessa sekä mahdollisissa tulevissa musikaali projekteissa. Ammattikuvan kokemuksellinen ja käytännöllinen avaaminen antaa työkaluja muille vastaavaan prosessiin ryhtyville.
Toivakan koulumusikaali Särkynyt sydän on oppilaiden käsikirjoittama tarina lapsena koulukiusatusta opettajasta Kaijasta. Projektissa olivat mukana mentorina laulaja Arja Koriseva, ohjaajana Anu Rankila, Toivakan 4h-kerho ja 3.-9.-luokan oppilaita sekä koulun opettajia. Oma roolini oli säveltää musikaaliin viisi pop/rock-tyylistä kappaletta ja sovittaa ne bändille. Musikaali esitettiin Toivakassa huhtikuussa 2013.
Opinnäytetyöni edustaa laadullista tapaustutkimusta, jonka empiirinen aineisto muodostui oman sävellysprosessini ja ammattikuvani tarkastelusta kokemuksellista ja yhteistoiminnallista oppimista peilaten sekä musikaalissa mukana olleille oppilaille ja opettajakollegoille toteutetusta teemakyselystä.
Musikaaliprosessin säveltäminen oli ainutlaatuinen ja kehittävä kokemus. Sävellykset valmistuivat aikataulussa ja laulut tukivat hyvin käsikirjoitusta. Opin kokeilemaan rajojani säveltäjänä, sovittamaan sävellyksiäni bändille sekä tekemään yhteistyötä usean tahon kanssa.
Saimme aikaan ehjän kokonaisuuden ja saavutimme musikaalilla suuren suosion. Voin hyödyntää sävellyksiäni laulunopetuksessa sekä mahdollisissa tulevissa musikaali projekteissa. Ammattikuvan kokemuksellinen ja käytännöllinen avaaminen antaa työkaluja muille vastaavaan prosessiin ryhtyville.