Mikä musiikin yleinen oppimäärä? : näkökulmia taiteen perusopetuksen musiikin yleisen oppimäärän opetukseen ja sen kehittämiseen
Kivimäki, Petri (2015)
Kivimäki, Petri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198988
Tiivistelmä
Selvitän opinnäytetyössäni musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta Suomessa ja olen kerännyt tietoa musiikin yleistä oppimäärää opettavista oppilaitoksista. Pyrin työni avulla kehittämään musiikin yleisen oppimäärän opetusta. Opinnäytetyöni lähtökohtana ovat omassa työssä ja kollegoiden kanssa käydyt keskustelut musiikin yleisen oppimäärän opetuksen tilanteesta. Soitonopettajan työn kannalta on tärkeää pohtia mitä musiikin yleisen oppimäärän opetuksella tarkoitetaan ja miten se eroaa esimerkiksi laajan oppimäärän mukaisesta opetuksesta tai muusta musiikin opetuksesta.
Opinnäytetyöni aineisto koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisenä osana ovat omat kokemukset soitonopettajan työstä musiikin yleisen oppimäärän opettajana. Toisena aineistona on yhteistyö Musiikin opetus Suomessa -työryhmän kanssa. Työryhmä pyrkii kehittämään musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta. Kolmannen aineiston muodostaa musiikkia opettavien oppilaitosten rehtoreille tekemäni kysely.
Kyselyssä pyrin selvittämään kuinka paljon musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta Suomessa on ja minkälaisia kehitystarpeita kohdistuu Opetushallituksen laatimiin opetussuunnitelman perusteisiin. Kysyin lisäksi rehtoreilta oppilaitosten toimintaan ja rahoitukseen liittyviä kysymyksiä ja sitä miten he ovat verkostoituneet toisten musiikin yleistä oppimäärää tarjoavien oppilaitosten kanssa.
Kyselyn tulokset osoittivat oppilaslähtöisyyden olevan keskeinen tekijä musiikin yleisen oppimäärän opetuksessa. Suuri osa vastaajista haluaisi toteuttaa instrumenttiopetuksen yksilöopetuksena musiikin yleisen oppimärän mukaisessa opetuksessa. Toiminnan haasteiksi rehtorit kuvasivat rahoituksen, pätevät opettajat, erilaiset oppijat, oppilaiden sitoutumisen ja uusien opetustapojen löytämisen. Musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta tarjoavissa oppilaitoksissa 87 prosenttia opettajista toimi määräaikaisissa työsuhteissa ja 85 prosenttia oli sivutoimisia tuntiopettajia. Lisäksi kyselyn avulla voitiin havaita, että valtion tuntikohtaisella osuudella oli yhteys oppilaiden maksamiin halvempiin lukukausimaksuihin. Opinnäytetyöni on antanut minulle uusia näkökulmia musiikin yleisen oppimäärän opetukseen ja sen kehittämiseen.
Opinnäytetyöni aineisto koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisenä osana ovat omat kokemukset soitonopettajan työstä musiikin yleisen oppimäärän opettajana. Toisena aineistona on yhteistyö Musiikin opetus Suomessa -työryhmän kanssa. Työryhmä pyrkii kehittämään musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta. Kolmannen aineiston muodostaa musiikkia opettavien oppilaitosten rehtoreille tekemäni kysely.
Kyselyssä pyrin selvittämään kuinka paljon musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta Suomessa on ja minkälaisia kehitystarpeita kohdistuu Opetushallituksen laatimiin opetussuunnitelman perusteisiin. Kysyin lisäksi rehtoreilta oppilaitosten toimintaan ja rahoitukseen liittyviä kysymyksiä ja sitä miten he ovat verkostoituneet toisten musiikin yleistä oppimäärää tarjoavien oppilaitosten kanssa.
Kyselyn tulokset osoittivat oppilaslähtöisyyden olevan keskeinen tekijä musiikin yleisen oppimäärän opetuksessa. Suuri osa vastaajista haluaisi toteuttaa instrumenttiopetuksen yksilöopetuksena musiikin yleisen oppimärän mukaisessa opetuksessa. Toiminnan haasteiksi rehtorit kuvasivat rahoituksen, pätevät opettajat, erilaiset oppijat, oppilaiden sitoutumisen ja uusien opetustapojen löytämisen. Musiikin yleisen oppimäärän mukaista opetusta tarjoavissa oppilaitoksissa 87 prosenttia opettajista toimi määräaikaisissa työsuhteissa ja 85 prosenttia oli sivutoimisia tuntiopettajia. Lisäksi kyselyn avulla voitiin havaita, että valtion tuntikohtaisella osuudella oli yhteys oppilaiden maksamiin halvempiin lukukausimaksuihin. Opinnäytetyöni on antanut minulle uusia näkökulmia musiikin yleisen oppimäärän opetukseen ja sen kehittämiseen.