Ideoita brändiin : Design management Caring Hands -hyväntekeväisyysjärjestön toiminnassa
Havukainen, Annika (2015)
Havukainen, Annika
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209153
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä on pyritty vahvistamaan toimeksiantajan brändiä design management –prosessin avulla. Työn toimeksiantajana on ollut Ugandassa sosiaali- ja koulutustyötä tekevä Caring Hands –hyväntekeväisyysjärjestö, joka rahoittaa osan toiminnastaan myymällä käsityötuotteitaan suomalaisille kuluttajille. Brändin nykytilaa on tutkittu haastattelujen, internetkyselyn ja semioottisten analyysien avulla. Vertailun vuoksi kilpailijoihin on viitattu esimerkkien avulla.
Asiakaslähtöisyys on ollut avain kaikkien design managementin osa-alueiden eli tuotteiden, viestinnän, toimintaympäristön ja käyttäytymisen kehittämisessä. Viestinnän osalta on huomioitu sekä sisäinen että ulkoinen viestintä. Työssä on pohdittu sopivia keinoja brändiä tukevien tarinoiden kertomiseen. Työssä on avattu myös internetin ja sosiaalisen median mahdollisuuksia. Toimintaympäristöä on tarkasteltu erityisesti toimivan messuosaston näkökulmasta. Lopuksi on käsitelty lyhyesti onnistuneen strategian toteuttamista ja johtajuuden merkitystä muutosprosessissa.
Asiakaslähtöisyys on ollut avain kaikkien design managementin osa-alueiden eli tuotteiden, viestinnän, toimintaympäristön ja käyttäytymisen kehittämisessä. Viestinnän osalta on huomioitu sekä sisäinen että ulkoinen viestintä. Työssä on pohdittu sopivia keinoja brändiä tukevien tarinoiden kertomiseen. Työssä on avattu myös internetin ja sosiaalisen median mahdollisuuksia. Toimintaympäristöä on tarkasteltu erityisesti toimivan messuosaston näkökulmasta. Lopuksi on käsitelty lyhyesti onnistuneen strategian toteuttamista ja johtajuuden merkitystä muutosprosessissa.