Kliinisen biokemian yleisimpien analyysimenetelmien perusteet : verkko-oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille
Mäki, Nina (2015)
Mäki, Nina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505198916
Tiivistelmä
Kliininen kemia on laboratoriolääketiedettä ja lääketieteen diagnostinen erikoisala. Kliinis-kemiallinen perusanalytiikka tutkii entsyymejä, hivenaineita, elektrolyyttejä, glukooseja, lääkeaineita, proteiineja ja happoemästasetta kehon nesteistä. Kemiallisella analyysillä määritetään aineen koostumusta kemiallisin tai fysikaalisin menetelmin. Analyysimenetelmiä on muun muassa erotusmenetelmät, sähkökemialliset analyysimenetelmät ja fotometriset menetelmät. Verkko-oppimateriaalilla tarkoitetaan tietoverkkojakelussa olevaa kokonaisuutta, joka koostuu opetus- ja opiskelukäyttöön tuotetusta sisällöstä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota laadukas ja selkeä verkko-oppimateriaali kliinisen biokemian analyysimenetelmien perusteista Turun ammattikorkeakoulun tarpeisiin. Oppimateriaalissa käytettiin selkeän tekstin lisänä kuvaesimerkkejä havainnollistamaan reaktion kulkua analysaattorissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden analyysimenetelmien tuntemusta. Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin, mitkä kliinisen biokemian analyysimenetelmät bioanalyytikon tärkeä ymmärtää ja laadittiin selkeä verkko-oppimateriaali keskeisistä kliinisen biokemian analyysimenetelmistä.
Tämän opinnäytetyön tekemiselle haettiin lupa bioanalytiikan koulutuspäälliköltä. Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, koska opinnäytetyön kehittämistyön tuloksena muodostui kehitettävä tuote ja prosessista laadittiin kirjallinen raportti. Tässä opinnäytetyössä ei ollut tutkittavia henkilöitä tai materiaalia, joten eettisiä ongelmia ei siltä osin ollut. Tämä opinnäytetyö tehtiin hyviä tieteellisiä käytäntöjä noudattaen. Tämä opinnäytetyö kirjoitettiin Turun ammattikorkeakoulun ohjeistuksen mukaisesti ja kirjoittamisessa noudatettiin lähdekritiikkiä. Lähdeviitteet merkittiin oikeellisesti ja lähdeluettelo tehtiin huolellisesti.
Tuotoksena syntyi PDF-tiedostomuotoinen oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille: ”Kliinisen biokemian yleisimpien analyysimenetelmien perusteita”. Sivuja tuotoksessa on 45, joista tekstisivuja 42. Kuvia tuotokseen tehtiin 31 kappaletta. Tutkimustehtävä onnistui ja sen tuloksena syntyi laadukasta verkko-oppimateriaalia, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää Turun ammattikorkeakoulun opetuksessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli koota laadukas ja selkeä verkko-oppimateriaali kliinisen biokemian analyysimenetelmien perusteista Turun ammattikorkeakoulun tarpeisiin. Oppimateriaalissa käytettiin selkeän tekstin lisänä kuvaesimerkkejä havainnollistamaan reaktion kulkua analysaattorissa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli edistää bioanalyytikko-opiskelijoiden analyysimenetelmien tuntemusta. Tässä opinnäytetyössä kartoitettiin, mitkä kliinisen biokemian analyysimenetelmät bioanalyytikon tärkeä ymmärtää ja laadittiin selkeä verkko-oppimateriaali keskeisistä kliinisen biokemian analyysimenetelmistä.
Tämän opinnäytetyön tekemiselle haettiin lupa bioanalytiikan koulutuspäälliköltä. Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen opinnäytetyö, koska opinnäytetyön kehittämistyön tuloksena muodostui kehitettävä tuote ja prosessista laadittiin kirjallinen raportti. Tässä opinnäytetyössä ei ollut tutkittavia henkilöitä tai materiaalia, joten eettisiä ongelmia ei siltä osin ollut. Tämä opinnäytetyö tehtiin hyviä tieteellisiä käytäntöjä noudattaen. Tämä opinnäytetyö kirjoitettiin Turun ammattikorkeakoulun ohjeistuksen mukaisesti ja kirjoittamisessa noudatettiin lähdekritiikkiä. Lähdeviitteet merkittiin oikeellisesti ja lähdeluettelo tehtiin huolellisesti.
Tuotoksena syntyi PDF-tiedostomuotoinen oppimateriaali bioanalyytikko-opiskelijoille: ”Kliinisen biokemian yleisimpien analyysimenetelmien perusteita”. Sivuja tuotoksessa on 45, joista tekstisivuja 42. Kuvia tuotokseen tehtiin 31 kappaletta. Tutkimustehtävä onnistui ja sen tuloksena syntyi laadukasta verkko-oppimateriaalia, jota voidaan tulevaisuudessa käyttää Turun ammattikorkeakoulun opetuksessa.