NÄKEVÄ LIHA : Teatteri-ilmaisun ohjaaja fyysisen näyttelijäntyönmetodin opettajana
Tihtarinen, Tommi (2015)
Tihtarinen, Tommi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505219386
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tekijä tutki erästä fyysistä näyttelijäntyönmetodia ja sen opettamista teatteri-ilmaisun ohjaajan näkökulmasta. Lähtökohtana tutkimukselle oli tekijän oma, vahva kokemus kyseisestä metodista. Tekijä halusi tutkia, kuinka metodi asettuu osaksi hänen omaa ammatti-identiteettiään ja maailmankuvaansa. Lisäksi häntä kiinnosti, millaista keskustelua metodi käy teatteri-ilmaisun ohjaajan yleisen ammattikuvan kanssa.
Opinnäytetyön taiteellinen osuus oli osa tekijän suorittamaa työharjoittelua Voionmaan opistossa syksyllä 2014. Harjoittelun aikana tekijä avusti näyttelijäopiskelijoiden opetuksessa sekä ohjasi teatteriesityksen, jonka pohjana oli Euripideen Bakkhantit. Opetuksessa ja ohjausprosessissa painotettiin metodia ja sen oppimista.
Työharjoittelunsa aikana tekijä haastatteli näyttelijäopiskelijoita liittyen heidän saamaansa metodiseen opetukseen. Vastausten perusteella opiskelijoiden kokemukset metodista olivat yleisesti ottaen myönteisiä. He kokivat kehittyneensä näyttelijöinä paljon.
Opinnäytetyön lähdeaineisto muodostuu modernin näyttelijäntyön jatkumoon sijoittuvista teatterivaikuttajista sekä heidän elämäkerroistaan, teorioistaan ja menetelmistään. Lisäksi tekijä on käsitellyt oppimaan oppimiseen ja guru-oppilas -suhteeseen liittyviä teorioita. Hän on myös nostanut esiin Friedrich Nietzschen käsityksen dionyysisyydestä ja tullut siihen tulokseen, että teatteri-ilmaisun ohjaaja on ryhmäprosessien Dionysos.
Opinnäytetyön tutkimusote on autoetnografinen. Kirjoitustyyli on tekijän persoonallisen äänen läpäisemä. Opinnäytetyö on syventänyt tekijän käsitystä itsestään teatteri-ilmaisun ohjaajana.
Opinnäytetyön taiteellinen osuus oli osa tekijän suorittamaa työharjoittelua Voionmaan opistossa syksyllä 2014. Harjoittelun aikana tekijä avusti näyttelijäopiskelijoiden opetuksessa sekä ohjasi teatteriesityksen, jonka pohjana oli Euripideen Bakkhantit. Opetuksessa ja ohjausprosessissa painotettiin metodia ja sen oppimista.
Työharjoittelunsa aikana tekijä haastatteli näyttelijäopiskelijoita liittyen heidän saamaansa metodiseen opetukseen. Vastausten perusteella opiskelijoiden kokemukset metodista olivat yleisesti ottaen myönteisiä. He kokivat kehittyneensä näyttelijöinä paljon.
Opinnäytetyön lähdeaineisto muodostuu modernin näyttelijäntyön jatkumoon sijoittuvista teatterivaikuttajista sekä heidän elämäkerroistaan, teorioistaan ja menetelmistään. Lisäksi tekijä on käsitellyt oppimaan oppimiseen ja guru-oppilas -suhteeseen liittyviä teorioita. Hän on myös nostanut esiin Friedrich Nietzschen käsityksen dionyysisyydestä ja tullut siihen tulokseen, että teatteri-ilmaisun ohjaaja on ryhmäprosessien Dionysos.
Opinnäytetyön tutkimusote on autoetnografinen. Kirjoitustyyli on tekijän persoonallisen äänen läpäisemä. Opinnäytetyö on syventänyt tekijän käsitystä itsestään teatteri-ilmaisun ohjaajana.