Pienryhmäkoti Aurinkoisessa tehtävän ohjaustyön kehittäminen osaamisen johtamisen näkökulmasta
Voutilainen, Miia (2015)
Voutilainen, Miia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229568
Tiivistelmä
Laadukkaiden sosiaali- ja terveyspalveluiden turvaamiseksi tarvitaan osaamista ja sen jatkuvaa kehittämistä, tarvitaan osaamisen johtamista. Työntekijöiden onnistumisen kannalta osaaminen ja sen kehittäminen ovat tärkeitä osa-alueita ja työntekijöiden osaamisen kehittäminen on ratkaisevaa organisaation menestyksen vuoksi.
Pienryhmäkoti Aurinkoinen tuottaa asumispalvelua nuorille mielenterveyskuntoutujille yhteisöhoidon keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pienryhmäkoti Aurinkoisessa toteutettavaa ohjaustyötä osaamisen johtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimusaineistona käytettiin työpäiväkirjoja. Työpäiväkirjojen avulla selvitettiin ohjaajien työssä kokemia haasteita ja ne toimivat samalla kehittämisprosessin alkukartoituksena. Kehittämisprosessissa interventiot toteutettiin osallistavien työpajojen avulla. Työpajojen tuotoksina syntyi perustehtävän määritelmä, työprosessien mallinnukset sekä alustava pohdinta ja määritelmä yhteisistä pelisäännöistä. Työpajoissa käsiteltävät teemat ovat tärkeitä päivittäisen työskentelyn kannalta ja näin ollen kehitettiin ja selkeytettiin työn rakennetta ja tuotiin ohjaajan työhön yhtenäistä linjaa.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille työyhteisön kokeman dialogin merkitys avoimen yhteistyön rakentumisen kannalta. Jatkokehittämisehdotuksena on jatkaa osallistavin menetelmin tehtävää kehittämistyötä tässä työyhteisössä, sillä sen avulla saavutettiin halutut tavoitteet. Samalla luotiin työyhteisöön avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria, joka on osaamisen ja oppimisen yksi tärkeä osa-alue.
Pienryhmäkoti Aurinkoinen tuottaa asumispalvelua nuorille mielenterveyskuntoutujille yhteisöhoidon keinoin. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Pienryhmäkoti Aurinkoisessa toteutettavaa ohjaustyötä osaamisen johtamisen näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimusaineistona käytettiin työpäiväkirjoja. Työpäiväkirjojen avulla selvitettiin ohjaajien työssä kokemia haasteita ja ne toimivat samalla kehittämisprosessin alkukartoituksena. Kehittämisprosessissa interventiot toteutettiin osallistavien työpajojen avulla. Työpajojen tuotoksina syntyi perustehtävän määritelmä, työprosessien mallinnukset sekä alustava pohdinta ja määritelmä yhteisistä pelisäännöistä. Työpajoissa käsiteltävät teemat ovat tärkeitä päivittäisen työskentelyn kannalta ja näin ollen kehitettiin ja selkeytettiin työn rakennetta ja tuotiin ohjaajan työhön yhtenäistä linjaa.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille työyhteisön kokeman dialogin merkitys avoimen yhteistyön rakentumisen kannalta. Jatkokehittämisehdotuksena on jatkaa osallistavin menetelmin tehtävää kehittämistyötä tässä työyhteisössä, sillä sen avulla saavutettiin halutut tavoitteet. Samalla luotiin työyhteisöön avointa ja rakentavaa keskustelukulttuuria, joka on osaamisen ja oppimisen yksi tärkeä osa-alue.