Asiakaslehden lukijatyytyväisyystutkimus : Meira Nova Oy
Savin, Ville (2015)
Savin, Ville
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229578
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä Meira Nova Oy:n asiakasjulkaisulle lukijatutkimus ja kerätä kyselyssä nousseita ja teorian kautta havaittuja kehitysehdotuksia lehdelle. Tarkoituksena oli pohtia, miten toimeksiantajayrityksen asiakkaille saadaan tuotettua julkaisuun heitä parhaiten palvelevaa sisältöä ja missä muodossa sisällön tulisi olla. Työ kartoitti lukijatutkimuksen osalta kyseisen asiakaslehden roolia ja toimivuutta Meira Novan viestinnässä ja sitä, miten julkaisu palvelee eri sidosryhmiä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sidosryhmien osalta erilaisia sidosryhmiä, sidosryhmäanalyysiä, sidosryhmäviestinnän tavoitteita ja sisältöjä sekä sidosryhmien mielikuvia. Asiakaslehtien teoriaa lähestyttiin asiakaslehtien suunnittelun ja sisällön kautta, jotta työstä muodostuisi kokonaiskäsitys siitä, mitä kaikkea lehteä tehdessä tulisi huomioida. Internetin ja sosiaalisen median osuuden oli tarkoitus antaa näkökulmaa moderniin julkaisuun. Osuus käsitteli muun muassa näköispainoksen ja verkkolehden eroja, internetiä ja sosiaalista mediaa sidosryhmäviestinnän välineenä sekä sosiaalisen median työkaluja asiakasjulkaisun tueksi. Tärkeintä on huomata, kuinka kaikki viestinnän ja julkaisun suunnittelussa lähtee liikkeelle tarpeesta ja tavoitteista.
Lukijatutkimus oli sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin 2000 oletetulle lukijalle. Kyselyyn saatiin vastauksia 206 kappaletta. Vastauksia ei tullut tarpeeksi, jotta kyselyä voisi kutsua kattavaksi, mutta saadut vastaukset tukivat olettamaa lehden kehitystarpeista. Myös itse alhainen vastausprosentti kertoi omaa tarinaansa lehden kiinnostavuudesta ja tunnettuudesta.
Johtopäätöksinä tässä työssä toimivat kehitysehdotukset, joita nousi varsinkin teoriasta paljon. Suurimpia haasteita ja kehitystarpeita ovat asiakaslehden roolin täsmentäminen, lehden verkkoversiointi ja mahdollinen sosiaalisen median käyttöönotto tukemaan lehden medioita. Yksittäinen tärkeä askel lehdelle olisi painetun lehden jakelun kohdentaminen ja postituslistojen rakentaminen, sillä tehty lukijakysely osoitti, ettei lehti ole tavoittanut kaikkia siitä kiinnostuneita.
Teoriaosuudessa käsiteltiin sidosryhmien osalta erilaisia sidosryhmiä, sidosryhmäanalyysiä, sidosryhmäviestinnän tavoitteita ja sisältöjä sekä sidosryhmien mielikuvia. Asiakaslehtien teoriaa lähestyttiin asiakaslehtien suunnittelun ja sisällön kautta, jotta työstä muodostuisi kokonaiskäsitys siitä, mitä kaikkea lehteä tehdessä tulisi huomioida. Internetin ja sosiaalisen median osuuden oli tarkoitus antaa näkökulmaa moderniin julkaisuun. Osuus käsitteli muun muassa näköispainoksen ja verkkolehden eroja, internetiä ja sosiaalista mediaa sidosryhmäviestinnän välineenä sekä sosiaalisen median työkaluja asiakasjulkaisun tueksi. Tärkeintä on huomata, kuinka kaikki viestinnän ja julkaisun suunnittelussa lähtee liikkeelle tarpeesta ja tavoitteista.
Lukijatutkimus oli sähköinen kyselylomake, joka lähetettiin 2000 oletetulle lukijalle. Kyselyyn saatiin vastauksia 206 kappaletta. Vastauksia ei tullut tarpeeksi, jotta kyselyä voisi kutsua kattavaksi, mutta saadut vastaukset tukivat olettamaa lehden kehitystarpeista. Myös itse alhainen vastausprosentti kertoi omaa tarinaansa lehden kiinnostavuudesta ja tunnettuudesta.
Johtopäätöksinä tässä työssä toimivat kehitysehdotukset, joita nousi varsinkin teoriasta paljon. Suurimpia haasteita ja kehitystarpeita ovat asiakaslehden roolin täsmentäminen, lehden verkkoversiointi ja mahdollinen sosiaalisen median käyttöönotto tukemaan lehden medioita. Yksittäinen tärkeä askel lehdelle olisi painetun lehden jakelun kohdentaminen ja postituslistojen rakentaminen, sillä tehty lukijakysely osoitti, ettei lehti ole tavoittanut kaikkia siitä kiinnostuneita.