Sisäinen viestintä kahden pienyrityksen verkosto-organisaatiossa
Ontronen, Eija (2015)
Ontronen, Eija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505229656
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää tiiviisti yhteistyössä toimivien Suomen Pien-yrittäjäin Mainostoimisto Oy:n ja Clients’ Finland Oy:n sisäisen viestinnän nykytilannetta, vahvuuksia ja kehitystarpeita. Työn toimeksiantajana toimi Clients’ Finland Oy.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää organisaatiossa, sisäisen viestinnän kanavia, hyvää sisäistä viestintää ja sisäisen viestinnän kehittämistä. Tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä. Haastateltavat valittiin edustamaan poikkileikkausta yritysten henkilöstöstä. Haastattelujen avulla saadulle aineistoille tehtiin sisällönanalyysi, jossa aineistoa käsiteltiin ryhmittelemällä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että yritysten sisäisen viestinnän selkeitä vahvuuksia ovat hyvä ilmapiiri, toimiva vuorovaikutus ja positiivinen suhtautuminen asioiden kehittämiseen. Sisäisen viestinnän heikkouksina esille nousivat suunnitelmallisuuden puute, sisäisen viestinnän mallin puuttuminen ja tiedonkulun vaihtelevuus.
Positiivinen ilmapiiri yrityksissä on hyvä pohja sisäisen viestinnän kehittämiselle. Tulosten perusteella on helpompi priorisoida tehtävät kehitystoimenpiteet ja suunnata huomio niihin asioihin, joissa koettiin olevan eniten ongelmia. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää 1–2 vuoden kuluttua, mihin suuntaan tilanne on muuttunut.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin sisäistä viestintää organisaatiossa, sisäisen viestinnän kanavia, hyvää sisäistä viestintää ja sisäisen viestinnän kehittämistä. Tutkimusote oli kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joissa haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä. Haastateltavat valittiin edustamaan poikkileikkausta yritysten henkilöstöstä. Haastattelujen avulla saadulle aineistoille tehtiin sisällönanalyysi, jossa aineistoa käsiteltiin ryhmittelemällä.
Tutkimuksen tuloksena todettiin, että yritysten sisäisen viestinnän selkeitä vahvuuksia ovat hyvä ilmapiiri, toimiva vuorovaikutus ja positiivinen suhtautuminen asioiden kehittämiseen. Sisäisen viestinnän heikkouksina esille nousivat suunnitelmallisuuden puute, sisäisen viestinnän mallin puuttuminen ja tiedonkulun vaihtelevuus.
Positiivinen ilmapiiri yrityksissä on hyvä pohja sisäisen viestinnän kehittämiselle. Tulosten perusteella on helpompi priorisoida tehtävät kehitystoimenpiteet ja suunnata huomio niihin asioihin, joissa koettiin olevan eniten ongelmia. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää 1–2 vuoden kuluttua, mihin suuntaan tilanne on muuttunut.