Pelikollaasi
Kotavuopio, Niko (2015)
Kotavuopio, Niko
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505239746
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perimmäinen tarkoitus oli luoda pelikokoelman kaltainen projekti. Opinnäytetyöllä tehostetaan omaa tietoutta sekä osaamista pelikehityksestä. Projektiin kuuluu intro-ruutu, valikko sekä pelit. Peleillä havainnollistetaan omaa oppimista ja pelikehittämisen perusteita Unitya käyttämällä. Opinnäytetyö lähti liikkeelle omasta mielenkiinnosta pelikehitykseen ja haluun oppia siitä enemmän.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria, sillä Unityn käyttötaitojen kasvattaminen kuuluu projektin tavoitteisiin. Tavoitteena on myös tuoda ulospäin omaa osaamista projektiin toteutetuilla demopeleillä. Peleissä käytetään Unityn ominaisuuksia sekä pelit koostuvat siten, että Unityn perusominaisuudet käsitellään eri tavoilla.
Opinnäytetyöllä saavutettiin laajempaa tietoutta sekä taitoa pelikollaasin luonnin lisäksi tärkeistä Unityn toiminnoista, joita käytetään pelikehityksessä. Kehitysehdotuksiin kuuluu pelien kontrollien hienosäätö. Muita jatkotoimenpiteitä ovat tarinan luonti pelien toteutuksen ympärille. Lisäksi projektin ollessa näin laaja, voidaan jatkokehittämisellä luoda uusia pelejä. Uusilla peleillä näytettäisiin enemmän puolia Unitysta. Projekti on hyödynnettävissä, kun näytetään omia teoksia ja kokonaiskuvaa muille henkilöille.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttäen Unity-pelimoottoria, sillä Unityn käyttötaitojen kasvattaminen kuuluu projektin tavoitteisiin. Tavoitteena on myös tuoda ulospäin omaa osaamista projektiin toteutetuilla demopeleillä. Peleissä käytetään Unityn ominaisuuksia sekä pelit koostuvat siten, että Unityn perusominaisuudet käsitellään eri tavoilla.
Opinnäytetyöllä saavutettiin laajempaa tietoutta sekä taitoa pelikollaasin luonnin lisäksi tärkeistä Unityn toiminnoista, joita käytetään pelikehityksessä. Kehitysehdotuksiin kuuluu pelien kontrollien hienosäätö. Muita jatkotoimenpiteitä ovat tarinan luonti pelien toteutuksen ympärille. Lisäksi projektin ollessa näin laaja, voidaan jatkokehittämisellä luoda uusia pelejä. Uusilla peleillä näytettäisiin enemmän puolia Unitysta. Projekti on hyödynnettävissä, kun näytetään omia teoksia ja kokonaiskuvaa muille henkilöille.