Hyvä kuvitus ei vanhene : 1950-1960-lukujen matkailujulisteet esikuvana kuvituksille
Himanen, Oona (2015)
Himanen, Oona
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259931
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on perehtyä suomalaiseen julistesuunnitteluun 1950-1960-luvuilla ja erityisesti matkailujulisteisiin. 1950-1960-lukuja pidetään julisteen kulta-aikana, ja opinnäytetyön tarkoituksena on pohtia tämän ajan toimintatapoja ja graafista kuvakieltä. 1950-1960-lukujen julistesuunnittelun vastapainoksi perehdytään myös 2000-luvun julisteeseen. Tarkoituksena on pohtia julistesuunnittelussa tapahtuneita muutoksia sekä tämän päivän trendejä. Tutkimuksen tavoitteena on tehdä mahdollisimman hyvä taustakartoitus toiminnallisen osuuden toteuttamista varten.
Aihetta tutkin sekä kirjallisuuden että semioottisen kuva-analyysin avulla. Semioottisessa kuva-analyysissä keskitytään tarkastelemaan suomalaisia matkailujulisteita eri aikakausilla. Semioottisena analyysimenetelmänä käytetään Roland Barthesin teoriaa merkityksellistämisen kahdesta tasosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnittelen kuvitetun julistekalenterin, jonka teemana ovat Suomen kaupungit. Kuvitusten esikuvina toimivat suomalaiset 50-60-lukujen matkailujulisteet. Tavoitteenani on testata, toimiiko 50-60-lukujen matkailujulisteiden kuvitustyyli vielä tänä päivänä. Toiminnallisessa osassa käydään läpi vaihe vaiheelta kalenterin kuvitus ja taittoprosessi sekä pohditaan erilaisia jatkomahdollisuuksia sen eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön tekeminen on ollut hyvin antoisaa, ja koen oppineeni sen kautta paljon julistesuunnittelusta. Tämän lisäksi koen kehittyneeni kuvittajana ja oppineeni tuomaan menneiltä vuosilta vaikutuksia tähän päivään.
Aihetta tutkin sekä kirjallisuuden että semioottisen kuva-analyysin avulla. Semioottisessa kuva-analyysissä keskitytään tarkastelemaan suomalaisia matkailujulisteita eri aikakausilla. Semioottisena analyysimenetelmänä käytetään Roland Barthesin teoriaa merkityksellistämisen kahdesta tasosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnittelen kuvitetun julistekalenterin, jonka teemana ovat Suomen kaupungit. Kuvitusten esikuvina toimivat suomalaiset 50-60-lukujen matkailujulisteet. Tavoitteenani on testata, toimiiko 50-60-lukujen matkailujulisteiden kuvitustyyli vielä tänä päivänä. Toiminnallisessa osassa käydään läpi vaihe vaiheelta kalenterin kuvitus ja taittoprosessi sekä pohditaan erilaisia jatkomahdollisuuksia sen eteenpäin viemiseksi.
Opinnäytetyön tekeminen on ollut hyvin antoisaa, ja koen oppineeni sen kautta paljon julistesuunnittelusta. Tämän lisäksi koen kehittyneeni kuvittajana ja oppineeni tuomaan menneiltä vuosilta vaikutuksia tähän päivään.