Viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia hyvinvoinnista
Kilpala, Tiina; Jokikokko, Elina (2015)
Kilpala, Tiina
Jokikokko, Elina
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510008
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli erään Pohjois-Pohjanmaalla sijaitsevan kunnan tarve saada kokemuksiin perustuvaa tietoa kouluikäisten hyvinvoinnista. Kuntalaisten hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseksi tarvitaan kokemustietoa lasten hyvinvoinnista rekisteri- ja tilastotietojen rinnalle.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia hyvinvoinnista ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen erään Pohjois-Pohjanmaan kunnan koululla keväällä 2014. Aineiston keräämistä varten laadittiin kaksi kehyskertomusta, joiden pohjalta viides- ja kuudesluokkalaiset kirjoittivat jokainen kaksi tarinaa. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa lapsista koki itsensä hyvinvoivaksi. Lapset kokivat itsensä hyvinvoiviksi, kun heillä oli riittävästi hyvinvointia edistäviä tekijöitä elämässään, eikä lasten hyvinvointia heikentänyt mikään tekijä merkittävästi. Lapsille olivat tärkeitä hyvät ihmissuhteet ja mielekäs tekeminen vapaa-ajalla sekä oma ja läheisten terveys. Osassa lasten kirjoittamista tarinoista oli kuitenkin havaittavissa pahoinvointia. Pahoinvointia aiheuttivat erityisesti kou-lukiusaaminen ja yksinäisyys. Myös sosiaalisten suhteiden ongelmat, harrastusten puute, koulunkäynnin ongelmat ja oma tai läheisen sairastuminen heikensivät koululaisten hyvinvointia.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että koulukiusaamista on huolestuttavan paljon ja se vaikuttaa heikentävästi alakouluikäisten hyvinvointiin. Kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kunta voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia laatiessaan kunnan hyvinvointikertomusta, edistääkseen lasten hyvinvointia ja kehittääkseen erityisesti lapsille ja lapsiperheille suunnattuja palveluitaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata viides- ja kuudesluokkalaisten kokemuksia hyvinvoinnista ja hyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Aineisto kerättiin eläytymismenetelmää käyttäen erään Pohjois-Pohjanmaan kunnan koululla keväällä 2014. Aineiston keräämistä varten laadittiin kaksi kehyskertomusta, joiden pohjalta viides- ja kuudesluokkalaiset kirjoittivat jokainen kaksi tarinaa. Laadullinen aineisto analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa lapsista koki itsensä hyvinvoivaksi. Lapset kokivat itsensä hyvinvoiviksi, kun heillä oli riittävästi hyvinvointia edistäviä tekijöitä elämässään, eikä lasten hyvinvointia heikentänyt mikään tekijä merkittävästi. Lapsille olivat tärkeitä hyvät ihmissuhteet ja mielekäs tekeminen vapaa-ajalla sekä oma ja läheisten terveys. Osassa lasten kirjoittamista tarinoista oli kuitenkin havaittavissa pahoinvointia. Pahoinvointia aiheuttivat erityisesti kou-lukiusaaminen ja yksinäisyys. Myös sosiaalisten suhteiden ongelmat, harrastusten puute, koulunkäynnin ongelmat ja oma tai läheisen sairastuminen heikensivät koululaisten hyvinvointia.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että koulukiusaamista on huolestuttavan paljon ja se vaikuttaa heikentävästi alakouluikäisten hyvinvointiin. Kiusaamisen ennaltaehkäisyyn ja siihen puuttumiseen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Kunta voi hyödyntää opinnäytetyön tuloksia laatiessaan kunnan hyvinvointikertomusta, edistääkseen lasten hyvinvointia ja kehittääkseen erityisesti lapsille ja lapsiperheille suunnattuja palveluitaan.