Mobiilipelin ohjelmointi ja julkaisu asiakkaalle
Sorvari, Adeliina (2015)
Sorvari, Adeliina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää toteutetun mobiilipelisovellusprojektin projektimenetelmiä sekä teknistä toteutusta. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata projektin kehitystapaa ja sidosryhmiä, antaa kuva mobiilipelien tyypillisistä ominaisuuksista ja selvittää metodit, joiden avulla mobiilipeli saadaan luotua ja julkaistua.
Projektin toimeksiantajana toimii Huvila Brand & Design Oy -mainostoimisto ja yhtiön tavoitteena oli toteuttaa ja julkaista asiakkaan toiveiden ja määrittelyjen mukainen mobiilipelisovellus iOS- ja Android-alustoille. Projekti toteutettiin hybridisovelluksena Phonegap-alustaa hyödyntäen ja ohjelmoinnissa käytettiin HTML5-, JavaScript- ja CSS3- kieliä. Projektin kehitysympäristönä toimi Xcode. Sovellus julkaistaan AppStore- ja GooglePlay-sovelluskaupoissa.
Projektin kehitysmenetelmä nojautui ketterien kehitysmenetelmien periaatteisiin, mistä syystä perehdyn myös tässä opinnäytetyössäni niiden arvoihin ja toimintatapoihin. Selvitän lisäksi erilaisia mobiilisovelluskehityksen mahdollisia toteutustapoja, esittelen vaihtoehtoisia kehitysympäristöjä sekä pureudun pääasiassa verkkosivujen ohjelmointiin tarkoitettuihin kieliin HTML5, CSS3 ja JavaScript. Esittelen myös sovelluskaupoissa julkaisuun tarvittavat toimenpiteet.
Projektin toimeksiantajana toimii Huvila Brand & Design Oy -mainostoimisto ja yhtiön tavoitteena oli toteuttaa ja julkaista asiakkaan toiveiden ja määrittelyjen mukainen mobiilipelisovellus iOS- ja Android-alustoille. Projekti toteutettiin hybridisovelluksena Phonegap-alustaa hyödyntäen ja ohjelmoinnissa käytettiin HTML5-, JavaScript- ja CSS3- kieliä. Projektin kehitysympäristönä toimi Xcode. Sovellus julkaistaan AppStore- ja GooglePlay-sovelluskaupoissa.
Projektin kehitysmenetelmä nojautui ketterien kehitysmenetelmien periaatteisiin, mistä syystä perehdyn myös tässä opinnäytetyössäni niiden arvoihin ja toimintatapoihin. Selvitän lisäksi erilaisia mobiilisovelluskehityksen mahdollisia toteutustapoja, esittelen vaihtoehtoisia kehitysympäristöjä sekä pureudun pääasiassa verkkosivujen ohjelmointiin tarkoitettuihin kieliin HTML5, CSS3 ja JavaScript. Esittelen myös sovelluskaupoissa julkaisuun tarvittavat toimenpiteet.