Fotogrammetria osana tuotantoa : case: lyhytelokuva Gonthrion
Jernström, Jyri (2015)
Jernström, Jyri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259963
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505259963
Tiivistelmä
Projektin tavoitteena oli selvittää fotogrammetrian hyödyntämistä elokuvatuotannossa 3D-mallinnusvaiheen nopeuttamisessa. 3D-skannaustekniikat ovat nykyään edullisia ja saatavilla 3D-graafikoille. 3D-skannaustekniikat ovat yhä enemmän käytössä muissakin kuin suuren budjetin elokuvatuotannoissa, myös pelikehityksessä.
Tässä työssä käydään lyhyesti läpi eri 3D-skannaustekniikat, niiden ominaisuudet sekä käyttösovellukset viihdeteollisuudessa. Työn pääaihe on näyttelijän 3D-mallin tuottaminen lähifotogrammetrian avulla elokuvatuotannon jälkityöstövaihetta varten. Työ ei ota huomioon näyttelijän kasvojen tarkkaa mallintamista.
Opinnäytetyön tekijä toteutti Gonthrion-lyhytelokuvan näyttelijöiden valokuvauksen fotogrammetriaa varten elokuvan kuvauksissa keväällä 2013. Tavoitteena oli nopeuttaa mallinnusprosessia ja saavuttaa haluttu lopputulos nopeammin kuin perinteisillä mallinnusmenetelmillä. Työssä käydään läpi fotogrammetriaan toteuttamiseen liittyviä haasteita ja annetaan neuvoja, kuinka välttää ongelmatilanteita.
Fotogrammetria on viime vuosina kehittynyt varteenotettavaksi 3D-skannaustekniikaksi, jolla on mahdollista päästä laadukkaisiin lopputuloksiin. Vaativia mallinnusprosesseja on mahdollista nopeuttaa huomattavasti. Fotogrammetrian toteuttaminen vaatii suunnittelua ja harjoittelua, mutta oikein toteutettuna se mahdollistaa halutun lopputuloksen. Fotogrammetria on hyödyllinen työkalu kaikille 3D-graafikoille.
Tässä työssä käydään lyhyesti läpi eri 3D-skannaustekniikat, niiden ominaisuudet sekä käyttösovellukset viihdeteollisuudessa. Työn pääaihe on näyttelijän 3D-mallin tuottaminen lähifotogrammetrian avulla elokuvatuotannon jälkityöstövaihetta varten. Työ ei ota huomioon näyttelijän kasvojen tarkkaa mallintamista.
Opinnäytetyön tekijä toteutti Gonthrion-lyhytelokuvan näyttelijöiden valokuvauksen fotogrammetriaa varten elokuvan kuvauksissa keväällä 2013. Tavoitteena oli nopeuttaa mallinnusprosessia ja saavuttaa haluttu lopputulos nopeammin kuin perinteisillä mallinnusmenetelmillä. Työssä käydään läpi fotogrammetriaan toteuttamiseen liittyviä haasteita ja annetaan neuvoja, kuinka välttää ongelmatilanteita.
Fotogrammetria on viime vuosina kehittynyt varteenotettavaksi 3D-skannaustekniikaksi, jolla on mahdollista päästä laadukkaisiin lopputuloksiin. Vaativia mallinnusprosesseja on mahdollista nopeuttaa huomattavasti. Fotogrammetrian toteuttaminen vaatii suunnittelua ja harjoittelua, mutta oikein toteutettuna se mahdollistaa halutun lopputuloksen. Fotogrammetria on hyödyllinen työkalu kaikille 3D-graafikoille.