Taloushallinnon ydinprosessien kuvaus ja siirrettävyys yritysintegraation näkökulmasta ja Lean – filosofian avulla : Case Pihlajalinna Oy
Rahikkala, Juho (2015)
Rahikkala, Juho
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610276
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää ja kuvata taloushallinnon ydinprosessit Pihlajalinnalle yritysintegraation näkökulmasta. Pihlajalinna on kasvanut voimakkaasti viime vuosina yritysostojen kautta, mutta taloushallinnon integraatioille ei ole muodostunut yhtenäistä käytäntöä eikä prosesseja ole aiemmin kuvattu. Tästä syystä prosessit haluttiin tunnistaa ja kuvata. Tarkoituksena oli luoda prosessikuvausmenetelmä ja tätä hyödyntäen tuottaa hel-posti siirrettävät prosessikuvaukset ja -kaaviot taloushallinnon ydinprosesseista, jotta tulevaisuudessa uusien yksiköiden integraatio tapahtuisi sujuvammin.
Tyypiltään toteutettu työ on selvästi kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksen lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen. Tutkimusotteeltaan työ on toimintatutkimus, jolla pyritään etsimään ratkaisuja käytännön ongelmiin ja saamaan ymmärrystä ilmiöstä.
Työ toteutettiin hakemalla ensin teoreettinen ymmärrys prosessien kuvaamisesta palveluissa ja tutustumalla Lean -filosofiaan, jossa henkilöstöä kuunnellaan ja heidät otetaan mukaan kuvaamaan prosessia; he ovat oman työnsä erityisasiantuntijoita. Kun ymmärrys teoriasta oli saavutettu, kehitettiin prosessikuvasmenetelmä taloushallinnon ydinproses-seille. Kuvaukset toteutettiin haastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valittiin ydinproses-seja suorittavia henkilöitä. Haastatteluiden perusteella luotiin prosessikuvaukset ja -kaaviot taloushallinnon ydinprosesseista ja niiden oikeellisuus varmennettiin vielä haastateltujen henkilöiden kanssa.
Kehitystehtävässä tavoite ja tarkoitus saavutettiin hyvin: taloushallinnon ydinprosessit saatiin selvitettyä ja ne kuvattiin tätä tarkoitusta varten kehitetyllä prosessikuvausmene-telmällä. Prosessikuvauksia ja -kaavioita ei tässä vaiheessa ole vielä päästy testaamaan käytännössä, mutta tulevaisuudessa näin tulee käymään.
Vaikka kehitetty prosessikuvasmenetelmä on tehty taloushallinnon ydinprosessien ku-vaukseen, huomattiin, että sitä voidaan soveltaa mihin tahansa palveluprosessiin ja näin se voidaan ottaa käyttöön helposti muuallakin. Tärkeintä on ottaa prosessikuvaukseen mukaan työntekijät ja miettiä prosessi asiakkaan näkökulmasta.
Tyypiltään toteutettu työ on selvästi kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimuksen lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen. Tutkimusotteeltaan työ on toimintatutkimus, jolla pyritään etsimään ratkaisuja käytännön ongelmiin ja saamaan ymmärrystä ilmiöstä.
Työ toteutettiin hakemalla ensin teoreettinen ymmärrys prosessien kuvaamisesta palveluissa ja tutustumalla Lean -filosofiaan, jossa henkilöstöä kuunnellaan ja heidät otetaan mukaan kuvaamaan prosessia; he ovat oman työnsä erityisasiantuntijoita. Kun ymmärrys teoriasta oli saavutettu, kehitettiin prosessikuvasmenetelmä taloushallinnon ydinproses-seille. Kuvaukset toteutettiin haastatteluiden avulla. Haastateltaviksi valittiin ydinproses-seja suorittavia henkilöitä. Haastatteluiden perusteella luotiin prosessikuvaukset ja -kaaviot taloushallinnon ydinprosesseista ja niiden oikeellisuus varmennettiin vielä haastateltujen henkilöiden kanssa.
Kehitystehtävässä tavoite ja tarkoitus saavutettiin hyvin: taloushallinnon ydinprosessit saatiin selvitettyä ja ne kuvattiin tätä tarkoitusta varten kehitetyllä prosessikuvausmene-telmällä. Prosessikuvauksia ja -kaavioita ei tässä vaiheessa ole vielä päästy testaamaan käytännössä, mutta tulevaisuudessa näin tulee käymään.
Vaikka kehitetty prosessikuvasmenetelmä on tehty taloushallinnon ydinprosessien ku-vaukseen, huomattiin, että sitä voidaan soveltaa mihin tahansa palveluprosessiin ja näin se voidaan ottaa käyttöön helposti muuallakin. Tärkeintä on ottaa prosessikuvaukseen mukaan työntekijät ja miettiä prosessi asiakkaan näkökulmasta.