Spine 2D-työkaluna pelituotannossa
Rokka, Aleksi (2015)
Rokka, Aleksi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510175
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on esitellä lukijalle merkittävimmät keinot 2D-piirrosten soveltamisessa reaaliaikaiseksi grafiikaksi kuvataiteilijan näkökulmasta. Aion samalla hyödyntää Spine-animaatio ohjelman keskeisimpiä ominaisuuksia. Tavoitteena on myös tarkastella ohjelman yhteensopivuutta ammatillisessa työympäristössä.
Oppimani tekniikat perustuvat kirjoitushetkellä Frozenbyte Oy:lle harjoittelijana toteutettavaan projektiin. Toimin projektissa ainoana kuvittajana ja animaattorina. Toimeksiantajan laatimana tehtävänä on tuottaa ja animoida valmista 2D-peligrafiikka mahdollisimman tehokkaasti ja kuluttaen mahdollisimman vähän resursseja.
Keskityn tämän opinnäytetyön aikana paljon ohjelmistoon ja sen toimintoihin, tutustuen perusteellisesti sen tärkeimpiin animaatiotyökaluihin. Pyrin pitämään tekniset ja käytännön aiheet erillään, kun käyn lävitse tärkeimmät työvaiheet yhden hahmon grafiikan tuotannossa ja animaatiossa. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön aihe sopii parhaiten kuvittajille ja 2D-animaatiosta kiinnostuneille, mutta yhtä lailla 3D-alan ihmiset voivat seurata mukana, koska käytännön keinot ja terminologia ovat samanlaisia.
Oppimani tekniikat perustuvat kirjoitushetkellä Frozenbyte Oy:lle harjoittelijana toteutettavaan projektiin. Toimin projektissa ainoana kuvittajana ja animaattorina. Toimeksiantajan laatimana tehtävänä on tuottaa ja animoida valmista 2D-peligrafiikka mahdollisimman tehokkaasti ja kuluttaen mahdollisimman vähän resursseja.
Keskityn tämän opinnäytetyön aikana paljon ohjelmistoon ja sen toimintoihin, tutustuen perusteellisesti sen tärkeimpiin animaatiotyökaluihin. Pyrin pitämään tekniset ja käytännön aiheet erillään, kun käyn lävitse tärkeimmät työvaiheet yhden hahmon grafiikan tuotannossa ja animaatiossa. Kokonaisuudessaan opinnäytetyön aihe sopii parhaiten kuvittajille ja 2D-animaatiosta kiinnostuneille, mutta yhtä lailla 3D-alan ihmiset voivat seurata mukana, koska käytännön keinot ja terminologia ovat samanlaisia.