Hankinta mikroyrityksessä
Kinnunen, Kari (2015)
Kinnunen, Kari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610257
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohdeyrityksenä toimi Qju’s Shine Oy:n omistama Loihtimo-niminen kauneudenhoitoalan yritys. Yritys on laajentanut toimintaansa ja vuokrannut tilojaan alihankkijayrittäjille. Qju’s Shine Oy tarjoaa työskentelyyn tarvittavat tuotteet ja yritysinfrastruktuurin alihankkijayrittäjien käyttöön. Useamman ihmisen toimiessa Loihtimon tiloissa on myös materiaalien tarve kasvanut ja hankinta monimutkaistunut. Samanaikaisesti toimialalla on kilpailu kiristynyt ja varsinkin myyntituotteiden osuus liikevaihdosta on laskenut. Opinnäytetyössä selvitettiin hankintojen määrä, merkitys ja yrittäjien asennoituminen hankintoja kohtaan. Tutkimuksessa etsittiin myös kehityskohteita yrityksen hankinnassa. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla yrittäjiä, keskustelemalla heidän kanssaan sekä havainnoimalla toimintaa yrityksen tiloissa. Parhaimmaksi tiedonkeruun menetelmäksi havaittiin keskustelu. Tutkimuksessa oli tarkoituksena käyttää erilaisia analyysimenetelmiä, mutta tutkimuksen edetessä havaittiin, että näiden analyysimenetelmien käyttäminen osoittautui hankalaksi johtuen selkeän kirjanpidon puuttumisesta. Tutkimus osoitti, että kohdeyrityksellä oli paljon hankintoja ja että hankintastrategia oli hyvin kehittymätön, eikä strategiaa ollut kirjattu paperille. Strategian puuttuminen ja ohjauksen kannalta tärkeän kirjanpidon epätarkkuus on osaltaan johtanut toimintakyvyn heikkenemiseen. Tutkimuksessa verrattiin yrityksen tilannetta teoreettiseen viitekehykseen, ja tehtiin kehitysehdotuksia siitä, miten yritys voi kehittää hankintaansa. Tärkeimmät kehitysehdotukset olivat kirjanpidon tarkkuuden lisääminen ja hankintastrategian kirjaaminen.