Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
"It's like home, away from home." : En studie om känsla av sammanhang bland studerande tillhörande en sexuell minoritet
Nyback, Julia (2015)
Nyback, Julia
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510111
Tiivistelmä
Finländska studier visar att unga som tillhör en sexuell minoritet mår sämre än andra ungdomar (Lehtonen & Mustola 2004, Alanko 2013) och att de behöver stöd under studietiden. I USA finns på en del campus speciella resurscenter som stöder ungdomar som hör till en sexuell minoritet (Kane 2013, HRC, 2014)
Målsättningen med studien var att visa hur verksamhet vid ett universitet eller en högskola kan stöda studerande som tillhör sexuella minoriteter. Studien bygger på Antonvskys (1987) teori om känsla av sammanhang och har gjorts som en intervjustudie. Den utfördes i USA, East Carolina University.
Resultatet från studien visar att det som stöder KASAM är att man blir accepterad som man är i skolan och privat och även att den sexuella identiteten inte är hela identiteten. Att ha ett socialt nätverk och stöd från familj och vänner, samt att kunna vara stöd för andra är viktiga faktorer för att ha hög KASAM. Genom att vara delaktig genom att planera verksamhet och aktiviteter, höjs känslan av sammanhang. Faktorer som sänker KASAM är mobbning, diskriminering och trakasserier, att endast bli sedd som sin sexualitet känns diskriminerande och att vara utanför, p.g.a. sin sexuella läggning. Finnish studies show that young people who belong to a sexual minority are feeling wore than other adolescents (Lehtonen & Mustola 2004, Alanko 2013) and that they need support throughout the years they are studying. On some campuses in the US there are special resource centers that support young people who belong to a sexual minority (Kane 2013, HRC, 2014).
The aim of the study was to show how activity at a University or College can support students belonging to sexual minorities. The study is based on Antonvskys (1987) theory of sense of coherence and is an interview study. It was conducted in the US, East Carolina University.
Results from the study show that factors that supporting the SOC is that the students are accepted as they are, in school and private life and also that sexual identity is not their whole identity. Having a social network and support from family and friends, and to be able to support others are important factors. To participate in activities by planning and organizing activities, increased SOC. Factors that lower SOC is bullying, discrimination and harassment. To be seen only as their sexuality feels discriminatory as well as being left outside, because their sexual orientation.
Målsättningen med studien var att visa hur verksamhet vid ett universitet eller en högskola kan stöda studerande som tillhör sexuella minoriteter. Studien bygger på Antonvskys (1987) teori om känsla av sammanhang och har gjorts som en intervjustudie. Den utfördes i USA, East Carolina University.
Resultatet från studien visar att det som stöder KASAM är att man blir accepterad som man är i skolan och privat och även att den sexuella identiteten inte är hela identiteten. Att ha ett socialt nätverk och stöd från familj och vänner, samt att kunna vara stöd för andra är viktiga faktorer för att ha hög KASAM. Genom att vara delaktig genom att planera verksamhet och aktiviteter, höjs känslan av sammanhang. Faktorer som sänker KASAM är mobbning, diskriminering och trakasserier, att endast bli sedd som sin sexualitet känns diskriminerande och att vara utanför, p.g.a. sin sexuella läggning.
The aim of the study was to show how activity at a University or College can support students belonging to sexual minorities. The study is based on Antonvskys (1987) theory of sense of coherence and is an interview study. It was conducted in the US, East Carolina University.
Results from the study show that factors that supporting the SOC is that the students are accepted as they are, in school and private life and also that sexual identity is not their whole identity. Having a social network and support from family and friends, and to be able to support others are important factors. To participate in activities by planning and organizing activities, increased SOC. Factors that lower SOC is bullying, discrimination and harassment. To be seen only as their sexuality feels discriminatory as well as being left outside, because their sexual orientation.