Asuntosäästötuotteiden tarjoaminen nuorille verkossa
Merinen, Laura (2015)
Merinen, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610232
Tiivistelmä
Viime vuosina pankkien lainanantoehdot ovat kiristyneet huomattavasti, eivätkä pankitmlähtökohtaisesti myönnä asuntolainaa ilman riittävää omarahoitusosuutta. Asuntolainoihin on valmisteilla lainakatto, jonka seurauksena ensiasunnon ostajille tulisi pakolliseksi 5 prosentin omarahoitusosuus. Säästäminen on ensiarvoisen tärkeää etenkin nuorille ensiasunnon ostajille omarahoitusosuuden kerryttämiseksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, kuinka toimeksiantajapankki voi parhaiten tarjota asuntosäästötuotteita nuorille verkkosivujensa välityksellä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia tapoja säästää ja miten ASP-järjestelmä tukee ensiasunnon ostamista. Lisäksi esiteltiin säästötuotteiden myymisen malli ja omarahoitusosuuden merkitys asuntolainoituksessa. Työn empiirisessä osassa tehtiin kvalitatiivinen tapaustutkimus myyntikaavan toteutumisesta suomalaisten ja ruotsalaisten pankkien verkkosivuilla. Tutkimuksessa selvitettiin toimeksiantajan lähtötilanne sekä se kuinka myyntikaavan voi parhaiten toteuttaa pankin verkkosivuilla.
Tutkimuksessa selvisi, että asuntosäästötuotteiden myyntiin on panostettu eri pankkien verkkosivuilla vaihtelevasti. Toimeksiantajan kohdalla myyntikaavan toteuttamisessa oli useita parannusmahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvinneiden tietojen pohjalta luotiin toimeksiantajalle kehitysehdotus asuntosäästötuotteiden tarjoamiseksi nuorille parhaiten.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia tapoja säästää ja miten ASP-järjestelmä tukee ensiasunnon ostamista. Lisäksi esiteltiin säästötuotteiden myymisen malli ja omarahoitusosuuden merkitys asuntolainoituksessa. Työn empiirisessä osassa tehtiin kvalitatiivinen tapaustutkimus myyntikaavan toteutumisesta suomalaisten ja ruotsalaisten pankkien verkkosivuilla. Tutkimuksessa selvitettiin toimeksiantajan lähtötilanne sekä se kuinka myyntikaavan voi parhaiten toteuttaa pankin verkkosivuilla.
Tutkimuksessa selvisi, että asuntosäästötuotteiden myyntiin on panostettu eri pankkien verkkosivuilla vaihtelevasti. Toimeksiantajan kohdalla myyntikaavan toteuttamisessa oli useita parannusmahdollisuuksia. Tutkimuksessa selvinneiden tietojen pohjalta luotiin toimeksiantajalle kehitysehdotus asuntosäästötuotteiden tarjoamiseksi nuorille parhaiten.