Kuluttajien suhtautuminen reaaliaikaiseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa
Isoviita, Leeni (2015)
Isoviita, Leeni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610338
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610338
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on reaaliaikainen markkinointi. Koska aihe on sellaisenaan opinnäytetyöksi liian laaja, on se rajattu koskemaan kuluttajien suhtautumista reaaliaikaiseen markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteuttamaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuushanketta. Työn tarkoituksena oli rakentaa ymmärrystä kuluttajakäyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa. Tämän avulla yritykset pystyvät hyödyntämään työn kautta saatuja tietoja markkinoinnissaan ja viestinnässään tehokkaammin.
Tutkimuksen pääongelma oli selvittää, miten kuluttajat reaaliaikaiseen markkinointiin suhtautuvat. Alakysymyksinä olivat, millainen reaaliaikainen markkinointi erottuu positiivisesti ja millainen reaaliaikainen markkinointi ei kuluttajiin pure. Tutkimuksen tuloksena syntyi selvitys siitä, mitkä asiat erottavat hyväksi- ja huonoksi koetun reaaliaikaisen markkinoinnin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ensin yritysten digitaalista markkinointia yleisesti. Sen jälkeen on avattu tarkemmin sosiaalista mediaa, markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä reaaliaikaista markkinointia. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia.
Tutkimuksen mukaan reaaliaikaiseen markkinointiin suhtaudutaan lähtökohtaisesti varauksella, mutta oikein toteutettuna, on suhtautuminen positiivista ja osallistuvaa. Tutkimuksen perusteella reaaliaikaisen markkinoinnin tärkeimmät positiiviseen erottumiseen vaikuttavat tekijät olivat huumori, yksinkertaisuus ja aitous. Negatiivisia ajatuksia herättävät keskeisimmät piirteet olivat irrelevanttius, ilmeisyys ja väkinäisyys. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaankin sanoa, että reaaliaikainen markkinointi erottuu silloin, kun kuluttajat kokevat sen aidosti hauskaksi, eikä se vaikuta liian teennäiseltä.
Tulosten myötä voidaan todentaa sen pohjana käytettyjä aikaisempia tutkimuksia sekä teoriaa siitä, että reaaliaikaisessa markkinoinnissa puree hauska ja ajankohtainen sisältö. Yksinkertaisuus, aitous sekä tietynlainen huolettomuus ja vaatimattomuus erottuivat kuitenkin aikaisempiin tutkimuksiin ja teoriaan verrattuna. Uutena näkökulmana yritykset voisivat reaaliaikaista markkinointia toteuttaessaan käyttää kuluttajien varauksellista suhtautumista. Tätä suhtautumista voidaan joskus muuttaa positiivisemmaksi luomalla keskustelunomaista, hauskaa ja osallistavaa sisältöä kuluttajien ja yritysten välille. Laajemman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi voitaisiin jatkotutkimuksessa tutkia isompaa otosta kuluttajista. Jatkotutkimuksessa voitaisiin myös tutkia sitä, onko reaaliaikainen markkinointi brändisidonnaista.
Tutkimuksen pääongelma oli selvittää, miten kuluttajat reaaliaikaiseen markkinointiin suhtautuvat. Alakysymyksinä olivat, millainen reaaliaikainen markkinointi erottuu positiivisesti ja millainen reaaliaikainen markkinointi ei kuluttajiin pure. Tutkimuksen tuloksena syntyi selvitys siitä, mitkä asiat erottavat hyväksi- ja huonoksi koetun reaaliaikaisen markkinoinnin.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ensin yritysten digitaalista markkinointia yleisesti. Sen jälkeen on avattu tarkemmin sosiaalista mediaa, markkinointia sosiaalisessa mediassa sekä reaaliaikaista markkinointia. Aineistonhankintamenetelminä on käytetty teemahaastattelua ja havainnointia.
Tutkimuksen mukaan reaaliaikaiseen markkinointiin suhtaudutaan lähtökohtaisesti varauksella, mutta oikein toteutettuna, on suhtautuminen positiivista ja osallistuvaa. Tutkimuksen perusteella reaaliaikaisen markkinoinnin tärkeimmät positiiviseen erottumiseen vaikuttavat tekijät olivat huumori, yksinkertaisuus ja aitous. Negatiivisia ajatuksia herättävät keskeisimmät piirteet olivat irrelevanttius, ilmeisyys ja väkinäisyys. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaankin sanoa, että reaaliaikainen markkinointi erottuu silloin, kun kuluttajat kokevat sen aidosti hauskaksi, eikä se vaikuta liian teennäiseltä.
Tulosten myötä voidaan todentaa sen pohjana käytettyjä aikaisempia tutkimuksia sekä teoriaa siitä, että reaaliaikaisessa markkinoinnissa puree hauska ja ajankohtainen sisältö. Yksinkertaisuus, aitous sekä tietynlainen huolettomuus ja vaatimattomuus erottuivat kuitenkin aikaisempiin tutkimuksiin ja teoriaan verrattuna. Uutena näkökulmana yritykset voisivat reaaliaikaista markkinointia toteuttaessaan käyttää kuluttajien varauksellista suhtautumista. Tätä suhtautumista voidaan joskus muuttaa positiivisemmaksi luomalla keskustelunomaista, hauskaa ja osallistavaa sisältöä kuluttajien ja yritysten välille. Laajemman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi voitaisiin jatkotutkimuksessa tutkia isompaa otosta kuluttajista. Jatkotutkimuksessa voitaisiin myös tutkia sitä, onko reaaliaikainen markkinointi brändisidonnaista.