Televisiomainonnan vaikutus kuluttajan Google-hakukäyttäytymiseen
Putkinen, Aino; Salonen, Minttu (2015)
Putkinen, Aino
Salonen, Minttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on televisiomainonnan vaikutus kuluttajan Google- hakukäyttäytymiseen. Työ rajattiin vastaamaan kysymyksiä, minkälainen televisiomainonta aktivoi kuluttajaa Google-hakuihin, mikä saa kuluttajan tekemään Google-hakuja, miksi ja miten hakuja tehdään sekä minkälaiset televisiomainokset jäävät kuluttajan mieleen ja miten ne vaikuttavat kuluttajaan. Työn tarkoituksena on rakentaa ymmärrystä televisionmainonnan vaikutuksesta kuluttajan Google-hakukäyttäytymiseen, jotta yritykset pystyvät hyödyntämään mainosmediaa tehokkaammin markkinoinnissaan ja viestinnässään.
Työn tavoitteena on saada mahdollisimman syvällinen ja moniulotteinen käsitys siitä, minkälainen televisiomainonta aktivoi kuluttajaa eniten Google-hakuihin. Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteutettavaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuushanketta. Työn tilaajana toimi MTV3.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia laadullisilla menetelmillä televisiomainonnan vaikutusta kuluttajan Google-hakukäyttäytymiseen. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, minkälainen televisiomainonta vaikuttaa kuluttajaan ja aktivoi tätä tekemään Google-hakuja.
Teoreettisen viitekehyksen alussa paneudutaan ensin televisioon ja sen mainonnan piirteisiin ja ominaisuuksiin sekä televisiomainonnan eri muotoihin ja suunnitteluun. Tämän jälkeen viitekehyksessä tarkastellaan Googlea hakukoneena, minkä jälkeen siirrytään kuluttajaan, kuluttajakäyttäytymiseen sekä siihen, miten mainonta vaikuttaa kuluttajaan.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonhankintamenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jossa haastattelua tukemassa ovat olleet kuvakortit havainnoimassa haastateltavien tunnetiloja. Kuvakorttien avulla on pyritty saamaan tutkittavasta aiheesta syvällisempiä ajatuksia ja mielipiteitä tutkimukseen osallistuneilta henkilöiltä.
Tutkimuksen perusteella kuluttajan kokema tarve mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun aktivoi kuluttajaa eniten. Lisäksi aktivoivia tekijöitä kuluttajan tekemään Google-hakuun ovat mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta etsitty lisätieto sekä jonkin mainokseen liittyvän elementin lisätiedon hakeminen.
Tutkimuksen perusteella todetaan, että televisiomainonta, joka saa kuluttajassa aikaan tarpeen tunteen mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun, aktivoi kuluttajaa eniten. Tutkimuksessa korostui, että suurin osa tekee Google-hakuja vasta myöhemmin eikä heti mainoksen näkemisen jälkeen. Haku tehdään niin sanotulla luppoajalla, pääosin kotona tietokoneen avulla. Kuluttajan mielenkiinnon herättää parhaiten tunteisiin vetoava tuotedemonstraatio ja hyvin toteutettu mainonta, joka aktivoi kuluttajaa tekemään Google-hakuja.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia muun ikäisiä kuluttajia sekä isompaa otosta laajemman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi kuluttajan Google-hakukäyttämistä televisiomainonnasta.
Työn tavoitteena on saada mahdollisimman syvällinen ja moniulotteinen käsitys siitä, minkälainen televisiomainonta aktivoi kuluttajaa eniten Google-hakuihin. Opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhteistyössä toteutettavaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuushanketta. Työn tilaajana toimi MTV3.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia laadullisilla menetelmillä televisiomainonnan vaikutusta kuluttajan Google-hakukäyttäytymiseen. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, minkälainen televisiomainonta vaikuttaa kuluttajaan ja aktivoi tätä tekemään Google-hakuja.
Teoreettisen viitekehyksen alussa paneudutaan ensin televisioon ja sen mainonnan piirteisiin ja ominaisuuksiin sekä televisiomainonnan eri muotoihin ja suunnitteluun. Tämän jälkeen viitekehyksessä tarkastellaan Googlea hakukoneena, minkä jälkeen siirrytään kuluttajaan, kuluttajakäyttäytymiseen sekä siihen, miten mainonta vaikuttaa kuluttajaan.
Opinnäytetyössä tehty tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineistonhankintamenetelmänä on käytetty teemahaastattelua, jossa haastattelua tukemassa ovat olleet kuvakortit havainnoimassa haastateltavien tunnetiloja. Kuvakorttien avulla on pyritty saamaan tutkittavasta aiheesta syvällisempiä ajatuksia ja mielipiteitä tutkimukseen osallistuneilta henkilöiltä.
Tutkimuksen perusteella kuluttajan kokema tarve mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun aktivoi kuluttajaa eniten. Lisäksi aktivoivia tekijöitä kuluttajan tekemään Google-hakuun ovat mainostettavasta tuotteesta tai palvelusta etsitty lisätieto sekä jonkin mainokseen liittyvän elementin lisätiedon hakeminen.
Tutkimuksen perusteella todetaan, että televisiomainonta, joka saa kuluttajassa aikaan tarpeen tunteen mainostettavaan tuotteeseen tai palveluun, aktivoi kuluttajaa eniten. Tutkimuksessa korostui, että suurin osa tekee Google-hakuja vasta myöhemmin eikä heti mainoksen näkemisen jälkeen. Haku tehdään niin sanotulla luppoajalla, pääosin kotona tietokoneen avulla. Kuluttajan mielenkiinnon herättää parhaiten tunteisiin vetoava tuotedemonstraatio ja hyvin toteutettu mainonta, joka aktivoi kuluttajaa tekemään Google-hakuja.
Jatkotutkimuksessa voitaisiin tutkia muun ikäisiä kuluttajia sekä isompaa otosta laajemman ja syvällisemmän ymmärryksen saamiseksi kuluttajan Google-hakukäyttämistä televisiomainonnasta.