Digital detox : paastoa digilaitteista
Kuitunen, Saara (2015)
Kuitunen, Saara
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610477
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aihe, digital detox eli digipaasto, on tällä hetkellä hyvin ajankohtainen ja koskettaa monia ihmisiä. Työn tavoitteena oli avata, mitä digital detox pitää sisällään ja tutkia sen mahdollisuuksia uutena matkailutrendinä Suomessa. Tavoitteena oli myös benchmarkkaamalla hakea sellaisia uusia tapoja ja ideoita, joiden avulla digital detoxia voisi helpommin Suomessa ottaa käyttöön.
Työn toimeksiantaja, Harrinivan Lomakeskus Oy, eli Harriniva Hotels & Safaris, on ainoana suomalaisena matkailuyrityksenä ottanut edelläkävijän tavoin digital detox -trendin käyttöön Lapland Offline -paketissaan. Tämä digitaaliton paketti on mahdollista kokea Muoniossa, Torassiepissä.
Tämä työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, sillä digital detox -termin suhteellinen uutuus ja tuntemattomuus vaativat teoreettista tutkimusta. Termin tuntemattomuuden takia sen luomat mahdollisuudetkin ovat jääneet Suomessa käyttämättä ja potentiaali testaamatta. Tämän vuoksi digipaaston uusia mahdollisuuksia kartoitettiin benchmarking menetelmällä, jonka avulla nousi esille jo toimiviksi todettuja ideoita digital detoxin toimintatavoista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin vastaus kysymykseen siitä, onko digital detoxilla mahdollisuuksia matkailutrendinä Suomessa. Haastatteluiden ja omien tutkimuksen avulla päädyttiin johtopäätökseen, että digital detoxilla on mahdollisuuksia matkailutrendinä, vaikka se saattaakin jäädä niche -tuotteeksi. Wellness on jo tärkeä osa matkailua, mutta Suomen tuntemattomuus hyvinvointimatkailukohteena hidastaa alan kasvua. Jos Suomea saisi laajemmin markkinoitua hyvinvointimatkailukohteena, voisi sillä olla digital detox kohteenakin vielä valoisampi tulevaisuus.
Työn toimeksiantaja, Harrinivan Lomakeskus Oy, eli Harriniva Hotels & Safaris, on ainoana suomalaisena matkailuyrityksenä ottanut edelläkävijän tavoin digital detox -trendin käyttöön Lapland Offline -paketissaan. Tämä digitaaliton paketti on mahdollista kokea Muoniossa, Torassiepissä.
Tämä työ toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä, sillä digital detox -termin suhteellinen uutuus ja tuntemattomuus vaativat teoreettista tutkimusta. Termin tuntemattomuuden takia sen luomat mahdollisuudetkin ovat jääneet Suomessa käyttämättä ja potentiaali testaamatta. Tämän vuoksi digipaaston uusia mahdollisuuksia kartoitettiin benchmarking menetelmällä, jonka avulla nousi esille jo toimiviksi todettuja ideoita digital detoxin toimintatavoista.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin vastaus kysymykseen siitä, onko digital detoxilla mahdollisuuksia matkailutrendinä Suomessa. Haastatteluiden ja omien tutkimuksen avulla päädyttiin johtopäätökseen, että digital detoxilla on mahdollisuuksia matkailutrendinä, vaikka se saattaakin jäädä niche -tuotteeksi. Wellness on jo tärkeä osa matkailua, mutta Suomen tuntemattomuus hyvinvointimatkailukohteena hidastaa alan kasvua. Jos Suomea saisi laajemmin markkinoitua hyvinvointimatkailukohteena, voisi sillä olla digital detox kohteenakin vielä valoisampi tulevaisuus.