Peruskoulun koon ja sijainnin vaikutus kouluruokailuun Rauman kaupungissa.
Jäntti, Sanna (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jäntti, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710551
Tiivistelmä
Kouluruoka on Suomessa nykyään itsestäänselvyys, sillä jokaiselle perusopetuksen piirissä olevalle lapselle kuuluu päivittäin tarjoiltu koululounas. Kouluateriapalvelu on kuntien hoidet-tavana. Kouluruoka ei ole vain ravintoa, vaan terveyttä ja tapoja.
Suomessa on lakkautettu ja yhdistetty viime vuosina paljon kouluja. Nykypäivänä sana massakoulu on tuttu. Koulujen lakkauttamisen ja yhdistämisen vaikutuksista oppilaisiin kouluruo-kailu näkökulmasta on tutkittu vähän. Koulukoon kasvu on aiheuttanut melua ja jonotusta ruokasaleissa. Pitkät koulumatkat pidentävät oppilaiden päivää ja pelkästään koululounas ei välttämättä enää riitä kattamaan koulupäivän energiatarvetta. Oppilaiden suhtautuminen kouluruokaan on vaihtelevaa.
Tämä opinnäytetyö on saatu toimeksiantona Rauman kaupungin ruokapalvelulta. Työn avulla halutaan tutkia oppilaiden suhtautumista kouluruokaan ja ruokailuympäristöön. Kyselylomaketutkimus teetettiin viiteen Rauman alakouluun huhtikuussa 2015. Saatuja tuloksia vertailtiin eri koulujen välillä. Tutkittavat koulut olivat erisuuruisia ja sijaitsivat eri kaupunginosissa.
Tulosten perusteella ruokailutilanteen järjestämisellä on suuri vaikutus lasten ruokailuun. Koulun koosta riippumatta ruokailuhetki saattoi olla rauhaton ja ruokajono kasvaa liian pitkäksi. Tulosten perusteella pienten koulujen oppilaat söivät vähemmän salaattia, kuin isojen koulujen oppilaat, maitoa taas juotiin enemmän isoissa kouluissa.
Suomessa on lakkautettu ja yhdistetty viime vuosina paljon kouluja. Nykypäivänä sana massakoulu on tuttu. Koulujen lakkauttamisen ja yhdistämisen vaikutuksista oppilaisiin kouluruo-kailu näkökulmasta on tutkittu vähän. Koulukoon kasvu on aiheuttanut melua ja jonotusta ruokasaleissa. Pitkät koulumatkat pidentävät oppilaiden päivää ja pelkästään koululounas ei välttämättä enää riitä kattamaan koulupäivän energiatarvetta. Oppilaiden suhtautuminen kouluruokaan on vaihtelevaa.
Tämä opinnäytetyö on saatu toimeksiantona Rauman kaupungin ruokapalvelulta. Työn avulla halutaan tutkia oppilaiden suhtautumista kouluruokaan ja ruokailuympäristöön. Kyselylomaketutkimus teetettiin viiteen Rauman alakouluun huhtikuussa 2015. Saatuja tuloksia vertailtiin eri koulujen välillä. Tutkittavat koulut olivat erisuuruisia ja sijaitsivat eri kaupunginosissa.
Tulosten perusteella ruokailutilanteen järjestämisellä on suuri vaikutus lasten ruokailuun. Koulun koosta riippumatta ruokailuhetki saattoi olla rauhaton ja ruokajono kasvaa liian pitkäksi. Tulosten perusteella pienten koulujen oppilaat söivät vähemmän salaattia, kuin isojen koulujen oppilaat, maitoa taas juotiin enemmän isoissa kouluissa.