Lisäävällä valmistuksella ruostumattomasta teräksestä valmistettujen kappaleiden pinnoittaminen
Ritvanen, Jussi (2015)
Ritvanen, Jussi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710585
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan metallia lisäävän valmistuksen menetelmällä (Additive Manufacturing, LAM) val-mistettujen ruostumattoman haponkestävän teräskappaleiden pinnoittamista. Kappaleet pinnoitettiin kemiallisella nikkelillä sekä kromilla. Kappaleille koneistettiin samasta materiaalista vastaavan kokoiset kappaleet, jotka pinnoitettiin samalla tavalla. LAM-kappaleet valmistettiin Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa ja kaikki kokeet suoritettiin Savonia-ammattikorkeakoululla.
Teoriaosuudessa käsitellään metallia lisäävää valmistusta, kemiallista ja elektrolyyttistä pinnoitusta sekä korroosiota. Teoriaosuudessa on myös käsitelty tässä työssä käytetty pinnoitusprosessi sekä kaikki suoritetut kokeet.
Pinnoittamisen jälkeen kappaleista tehtiin poikkileikkeet, joiden avulla tutkittiin silmämääräisesti pinnoittumisen onnistuminen, sekä mitattiin pinnoitteiden paksuudet. Pinnoitteiden kulutuskestävyyttä ja kitkaominaisuuksia tutkittiin Pin-On-Rod-kokeella. Viimeiseksi kappaleiden ja pinnoitteiden korroosionkestoa simuloitiin suolasumukokeella.
Tulososiossa verrataan koneistettujen ja LAM-kappaleiden tuloksia keskenään. Tulokset osoittavat koneistettujen ja LAM kappaleiden pinnoittamisen erot ja samankaltaisuudet sekä kokeiden onnistumiset ja epäonnistumiset.
Teoriaosuudessa käsitellään metallia lisäävää valmistusta, kemiallista ja elektrolyyttistä pinnoitusta sekä korroosiota. Teoriaosuudessa on myös käsitelty tässä työssä käytetty pinnoitusprosessi sekä kaikki suoritetut kokeet.
Pinnoittamisen jälkeen kappaleista tehtiin poikkileikkeet, joiden avulla tutkittiin silmämääräisesti pinnoittumisen onnistuminen, sekä mitattiin pinnoitteiden paksuudet. Pinnoitteiden kulutuskestävyyttä ja kitkaominaisuuksia tutkittiin Pin-On-Rod-kokeella. Viimeiseksi kappaleiden ja pinnoitteiden korroosionkestoa simuloitiin suolasumukokeella.
Tulososiossa verrataan koneistettujen ja LAM-kappaleiden tuloksia keskenään. Tulokset osoittavat koneistettujen ja LAM kappaleiden pinnoittamisen erot ja samankaltaisuudet sekä kokeiden onnistumiset ja epäonnistumiset.