Työ – ja toimintakyvyn arviointikäytännöt ICF – viitekehyksen näkökulmasta Tornion työ-voimalasäätiössä : Yksilövalmentajien arviointikäytäntöjen kehittäminen tapausesimerkin kautta
Höglund, Anne (2015)
Höglund, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209244
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yksilövalmentajien työ- ja toimintakyvyn arviointikäytäntöjen nykytilan kartoitus ICF - viitekehyksen näkökulmasta Tornion työvoimalasäätiössä, mahdollista ICF – luokituksen käyttöönottoa ajatellen. Tavoitteena oli selvittää ICF – viitekehyksen hyödynnettävyys asiakkaan työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa Työvoimalasäätiön pääpalveluissa sekä kartoittaa, miten ICF voitaisiin ottaa käyttöön organisaatiossa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmäkeskustelun avulla, jossa yksilövalmentajat tekivät suunnitellulle tapausesimerkille alkuarvion nykyisiä arviointimenetelmiä hyödyntäen sekä keskustelivat mahdollisista kehittämistarpeista ja – ideoista liittyen nykyisiin arviointimenetelmiin ja ICF: n käyttöönottoon.
Tulokset muodostuivat ICF – viitekehyksen kautta tehdyn yksilövalmentajien käymän arviointikeskustelun analyysin avulla, hyödyntäen heidän näkemyksiään nykyisiin arviointimenetelmiin ja ICF: n käyttöönottoon liittyvistä haasteista, tarpeista ja kehittämismahdollisuuksista. Arviointimenetelmistä löytyi paljon yhtenevyyksiä ICF – viitekehyksen kanssa ja niitä voidaan kehittää ICF – viitekehyksen avulla. Tulokset tarjoavat välineitä tasalaatuisempaan ja laajempaan toimintakyvyn arviointiin, verkostotyöhön sekä tehokkaampaan kuntoutuksen suunnitteluun, - seurantaan ja - vaikuttavuuden arviointiin. Kaikkea, kuten yksilövalmentajien tekemässä arvioinnissa tärkeään asemaan nousseita työhön liittyviä taitoja ei kuitenkaan voitu luokitella ICF: n avulla.
Kootun teoriatiedon ja tutkimustulosten kautta muodostuneiden johtopäätösten perusteella laadittiin suositukset ICF – luokituksen käyttöönottoa varten. Käyttöönotto vaatii kuitenkin vielä tarkempaa suunnittelua organisaation sisällä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin fokusryhmäkeskustelun avulla, jossa yksilövalmentajat tekivät suunnitellulle tapausesimerkille alkuarvion nykyisiä arviointimenetelmiä hyödyntäen sekä keskustelivat mahdollisista kehittämistarpeista ja – ideoista liittyen nykyisiin arviointimenetelmiin ja ICF: n käyttöönottoon.
Tulokset muodostuivat ICF – viitekehyksen kautta tehdyn yksilövalmentajien käymän arviointikeskustelun analyysin avulla, hyödyntäen heidän näkemyksiään nykyisiin arviointimenetelmiin ja ICF: n käyttöönottoon liittyvistä haasteista, tarpeista ja kehittämismahdollisuuksista. Arviointimenetelmistä löytyi paljon yhtenevyyksiä ICF – viitekehyksen kanssa ja niitä voidaan kehittää ICF – viitekehyksen avulla. Tulokset tarjoavat välineitä tasalaatuisempaan ja laajempaan toimintakyvyn arviointiin, verkostotyöhön sekä tehokkaampaan kuntoutuksen suunnitteluun, - seurantaan ja - vaikuttavuuden arviointiin. Kaikkea, kuten yksilövalmentajien tekemässä arvioinnissa tärkeään asemaan nousseita työhön liittyviä taitoja ei kuitenkaan voitu luokitella ICF: n avulla.
Kootun teoriatiedon ja tutkimustulosten kautta muodostuneiden johtopäätösten perusteella laadittiin suositukset ICF – luokituksen käyttöönottoa varten. Käyttöönotto vaatii kuitenkin vielä tarkempaa suunnittelua organisaation sisällä.