Laatukäsikirja : - Case Mielentila
Holopainen, Minna (2015)
Holopainen, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710750
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on työelämälähtöinen toiminnallinen työ, jonka toimeksiantajana oli Tiina Jokela. Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja laatia toimeksiantajan perustettavalle Mielentila-yritykselle laatukäsikirja osaksi yrityksen laadunhallintajärjestelmää. Tavoitteena oli tuottaa kerätyn yksityiskohtaisen tiedon pohjalta yritykselle käytännönläheinen dokumentti, edistää perustettavan yrityksen alkavaa toimintaa ja antaa yritykselle lisätietoa laadunhallinnan ja sopimusneuvottelujuridiikan yhteydestä.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: tuotoksesta ja raportista. Työn raporttiosuudessa keskityttiin toimeksiantajan laadunhallinnan ja sopimusneuvottelujuridiikan väliseen suhteeseen ja avaamaan tietoperustaa laatukäsikirjan sopimukset-osiolle. Tuotoksessa eli laatukäsikirjassa kuvattiin yrityksen laatupolitiikka, laatujärjestelmä ja sen ylläpito ja kehittäminen, konseptin tukiprosessit, palvelut ja turvallisuus. Laatukäsikirjan oli tarkoitus olla käytännönläheinen ja selkeä yrityksen laatutoimintaa kuvaava asiakirja yrityksen sisäiseen käyttöön. Laatukäsikirja on salassa pidettävä, sillä se sisältää perustettavaan yritykseen liittyvää luottamuksellista materiaalia. Laatukäsikirjan sisällysluettelo julkaistaan opinnäytetyön yhteydessä toimeksiantajan suostumuksella.
Laatukäsikirja on tällä hetkellä toimeksiantajan sille asettamien vaatimusten mukainen. Jatkossa laatukäsikirjaa voidaan päivittää sitä mukaa, kun päivittäminen koetaan tarpeelliseksi. Toimeksiantaja voi myös päivittää laatukäsikirjan ulkoasun oman konseptinsa mukaiseksi, kun yrityksen visuaalinen ilme on valmis.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: tuotoksesta ja raportista. Työn raporttiosuudessa keskityttiin toimeksiantajan laadunhallinnan ja sopimusneuvottelujuridiikan väliseen suhteeseen ja avaamaan tietoperustaa laatukäsikirjan sopimukset-osiolle. Tuotoksessa eli laatukäsikirjassa kuvattiin yrityksen laatupolitiikka, laatujärjestelmä ja sen ylläpito ja kehittäminen, konseptin tukiprosessit, palvelut ja turvallisuus. Laatukäsikirjan oli tarkoitus olla käytännönläheinen ja selkeä yrityksen laatutoimintaa kuvaava asiakirja yrityksen sisäiseen käyttöön. Laatukäsikirja on salassa pidettävä, sillä se sisältää perustettavaan yritykseen liittyvää luottamuksellista materiaalia. Laatukäsikirjan sisällysluettelo julkaistaan opinnäytetyön yhteydessä toimeksiantajan suostumuksella.
Laatukäsikirja on tällä hetkellä toimeksiantajan sille asettamien vaatimusten mukainen. Jatkossa laatukäsikirjaa voidaan päivittää sitä mukaa, kun päivittäminen koetaan tarpeelliseksi. Toimeksiantaja voi myös päivittää laatukäsikirjan ulkoasun oman konseptinsa mukaiseksi, kun yrityksen visuaalinen ilme on valmis.