Käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmät verkkopalvelun suunnittelussa: Suomen suurin Mummola -hankkeen verkkoportaalin esiselvitys
Tolvanen, Heli; Haverinen, Elisa (2015)
Tolvanen, Heli
Haverinen, Elisa
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710698
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme käsittelee käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiä osana uuden verkkopalvelun luomista. Opinnäytetyön tavoitteena on tietopohjan kerääminen verkkopalvelun konseptisuunnitelmaa varten.
Toiminnallisessa osiossa tavoitteena oli selvittää rääkkyläläisten ikäihmisten toiveet verkkopalvelusta ja miten rääkkyläläisten käyttäjien tarpeet otetaan huomioon verkkopalvelun suunnitteluvaiheessa. Opinnäytetyömme on tehty toimeksiantona Rääkkylän kunnalta Suomen suurin Mummola -hankkeessa. Tietopohjaa on kerätty käyttäjäkyselyillä ja käytettävyystutkimuksilla. Käyttäjäkyselyyn osallistui 66 noin 40–80-vuotiasta rääkkyläläistä. Opinnäytetyössä selvitettiin oliko käyttäjä- ja käytettävyystutkimuksen menetelmistä hyötyä suunnitellessa uutta verkkopalvelua.
Kyselyistä selvisi, että rääkkyläläiset toivovat uutta verkkopalvelua Rääkkylään. Verkkoportaalin tulisi olla helppokäyttöinen, selkeä ja laajasti käyttäjän tarpeisiin mukautuva. Käytettävyystutkimuksilla selvitettiin parhaiten käyttäjien toimintatapoja ja käyttötasoja. Käytettävyystutkimuksia tulisi jatkaa verkkopalvelua eteenpäin suunniteltaessa
Toiminnallisessa osiossa tavoitteena oli selvittää rääkkyläläisten ikäihmisten toiveet verkkopalvelusta ja miten rääkkyläläisten käyttäjien tarpeet otetaan huomioon verkkopalvelun suunnitteluvaiheessa. Opinnäytetyömme on tehty toimeksiantona Rääkkylän kunnalta Suomen suurin Mummola -hankkeessa. Tietopohjaa on kerätty käyttäjäkyselyillä ja käytettävyystutkimuksilla. Käyttäjäkyselyyn osallistui 66 noin 40–80-vuotiasta rääkkyläläistä. Opinnäytetyössä selvitettiin oliko käyttäjä- ja käytettävyystutkimuksen menetelmistä hyötyä suunnitellessa uutta verkkopalvelua.
Kyselyistä selvisi, että rääkkyläläiset toivovat uutta verkkopalvelua Rääkkylään. Verkkoportaalin tulisi olla helppokäyttöinen, selkeä ja laajasti käyttäjän tarpeisiin mukautuva. Käytettävyystutkimuksilla selvitettiin parhaiten käyttäjien toimintatapoja ja käyttötasoja. Käytettävyystutkimuksia tulisi jatkaa verkkopalvelua eteenpäin suunniteltaessa