Hotellin verkostoituminen ja brändin luominen : case: Mukkulan tapahtumahotelli
Lyyra, Salla (2015)
Lyyra, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052710746
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Lahden Mukkulaan suunnitellun tapahtumahotellikonseptin kehittämisprojektia. Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää tapahtumahotellille ja tapahtuma-alueelle yhteistyökumppaneita Lahden seudun yrityksistä, sekä tarkastella yhteistyöstä syntyviä hyötyjä. Tapahtumahotellin tulevan operaattorin toiveena on tehdä tapahtumahotellista mahdollisimman paikallinen, hyödyntäen paikallisten yritysten tuotteita ja palveluita. Työssä tarkasteltiin myös brändin luomista, erityisesti verkostobrändin näkökulmasta.
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta ja haastattelututkimusta. Kyselytutkimus tehtiin otannalle Lahden seudun yrityksistä ja haastattelututkimus tehtiin kyselytutkimuksessa yhteystietonsa jättäneille yrityksille.
Kyselytutkimukseen osallistuneet yritykset kokivat verkostoitumisen hyödyttävän liiketoimintaa. Mukkulan tapahtumahotellin kanssa yhteistyöstä kiinnostuneet yritykset edustivat toimialoiltaan muotoilua, hyvinvointi- ja vapaa-ajanpalveluita ja tapahtumatuotantoa. Näitä toimialoja edustavien yritysten ja tapahtumahotellin välisen yhteistyön mahdollisia hyötyjä arvioitiin nelikenttämallien mukaisesti. Lisäksi yhteisen verkostobrändin luomista tarkasteltiin jäävuorimallin mukaisesti.
Tässä tutkimuksellisessa opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, kyselytutkimusta ja haastattelututkimusta. Kyselytutkimus tehtiin otannalle Lahden seudun yrityksistä ja haastattelututkimus tehtiin kyselytutkimuksessa yhteystietonsa jättäneille yrityksille.
Kyselytutkimukseen osallistuneet yritykset kokivat verkostoitumisen hyödyttävän liiketoimintaa. Mukkulan tapahtumahotellin kanssa yhteistyöstä kiinnostuneet yritykset edustivat toimialoiltaan muotoilua, hyvinvointi- ja vapaa-ajanpalveluita ja tapahtumatuotantoa. Näitä toimialoja edustavien yritysten ja tapahtumahotellin välisen yhteistyön mahdollisia hyötyjä arvioitiin nelikenttämallien mukaisesti. Lisäksi yhteisen verkostobrändin luomista tarkasteltiin jäävuorimallin mukaisesti.