Väkivaltaisen potilaan kohtaaminen hoitotyössä de-eskalaatiomallin mukaisesti
Kärpälä, Pauliina; Bitter, Maria; Salminen, Ursula (2015)
Kärpälä, Pauliina
Bitter, Maria
Salminen, Ursula
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505076769
Tiivistelmä
Opinnäytetyössämme laadimme opetusvideon väkivaltaisen potilaan kohtaamisesta hoitotyössä de-eskalaatiomallin mukaisesti. De-eskalaatiomalli tarkoittaa väkivallan vähentämiseen suuntautuvia työmenetelmiä. Työssä on myös teoriaosuus väkivallan ehkäisyn keinoista, väkivallasta ja sen eri muodoista, väkivallan eskaloitumisprosessista, väkivaltaan liittyvää lainsäädäntöä ja hoitajan toiminnasta väkivaltatilanteissa. Videon avulla havainnollistamme joitakin väkivallan ehkäisyn keinoja.
Työn taustalla ovat lisääntyneet väkivaltatilanteet sosiaali- ja terveysalalla ja tieto siitä, että aiheesta tarvittaisiin alalla lisää koulutusta ennaltaehkäisyn tukemiseksi. Jokainen sairaanhoitaja tulee uransa aikana kokemaan väkivaltatilanteita ja niissä tulisi osata toimia ennaltaehkäisevästi. Tilanteen tapahduttua on hoitajan pystyttävä käsittelemään tilanne. Haastavat potilaat ovat sosiaali- ja terveysalalla yleinen ongelma ja osa hoitajien arkipäivää.
Työn tarkoituksena on tehdä MAPA -koulutus tunnetummaksi, jotta koulutusta voitaisiin järjestää yhä useammissa paikoissa ja hoitajilla olisi yhtenäinen malli väkivallan ehkäisyssä. Videon ideana on antaa katsojalle kuva siitä, millaisia mahdollisuuksia koulutus antaa toiminnalle tilanteissa, jossa kohdataan väkivaltaa hoitotyössä.
De-eskalaatiomallissa korostuvat työntekijän psykososiaaliset verbaaliset ja nonverbaaliset vuorovaikutustaidot. De-eskalaatiomallin mukaiseen toimintaan kuuluvat neuvotteleminen, ongelmanratkaisu ja merkityksen hakeminen potilaan kiihtymykselle ja haastavalle käyttäytymiselle. Potilaan itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan antamalla hänelle oikeus valita kiihtymistilanteen ratkaisuvaihtoehdoista kaikille osapuolille turvallisin. Potilasta hoidetaan mahdollisimman vähän rajoittavalla tavalla, mutta viimeisenä vaihtoehtona tehdään fyysinen, kommunikoiva, hoidollinen ja mahdollisimman hallittu väliintulo.
Videomme toiminnallinen osio sisältää kolme osiota, joista ensimmäisessä haastatellaan MAPA -kouluttaja Sven Soldehedia MAPA:n perusteista. Toisessa videossa opastetaan henkilön vieminen päinmakuulle oikeaoppisesti. Kolmannessa videon osiossa näytetään käsiotteesta irtautuminen. Opetusvideomme on luotu opetuskäyttöön ja sitä voi hyödyntää MAPA -koulutuksen yhteydessä esimerkiksi koulutuksen esittelyyn tai tutuksi tuomiseen.
Jatkossa jälkipuinnin merkitystä voi tutkia lisää. Jälkipuinti voi jäädä kokonaan väliin, vaikka se olisikin tärkeä osa väkivaltatilanteiden käsittelyä. Väkivallan kohtaamista käsittelevää koulutusta tulisi suunnata myös enemmän somaattiselle puolelle.
Työn taustalla ovat lisääntyneet väkivaltatilanteet sosiaali- ja terveysalalla ja tieto siitä, että aiheesta tarvittaisiin alalla lisää koulutusta ennaltaehkäisyn tukemiseksi. Jokainen sairaanhoitaja tulee uransa aikana kokemaan väkivaltatilanteita ja niissä tulisi osata toimia ennaltaehkäisevästi. Tilanteen tapahduttua on hoitajan pystyttävä käsittelemään tilanne. Haastavat potilaat ovat sosiaali- ja terveysalalla yleinen ongelma ja osa hoitajien arkipäivää.
Työn tarkoituksena on tehdä MAPA -koulutus tunnetummaksi, jotta koulutusta voitaisiin järjestää yhä useammissa paikoissa ja hoitajilla olisi yhtenäinen malli väkivallan ehkäisyssä. Videon ideana on antaa katsojalle kuva siitä, millaisia mahdollisuuksia koulutus antaa toiminnalle tilanteissa, jossa kohdataan väkivaltaa hoitotyössä.
De-eskalaatiomallissa korostuvat työntekijän psykososiaaliset verbaaliset ja nonverbaaliset vuorovaikutustaidot. De-eskalaatiomallin mukaiseen toimintaan kuuluvat neuvotteleminen, ongelmanratkaisu ja merkityksen hakeminen potilaan kiihtymykselle ja haastavalle käyttäytymiselle. Potilaan itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan antamalla hänelle oikeus valita kiihtymistilanteen ratkaisuvaihtoehdoista kaikille osapuolille turvallisin. Potilasta hoidetaan mahdollisimman vähän rajoittavalla tavalla, mutta viimeisenä vaihtoehtona tehdään fyysinen, kommunikoiva, hoidollinen ja mahdollisimman hallittu väliintulo.
Videomme toiminnallinen osio sisältää kolme osiota, joista ensimmäisessä haastatellaan MAPA -kouluttaja Sven Soldehedia MAPA:n perusteista. Toisessa videossa opastetaan henkilön vieminen päinmakuulle oikeaoppisesti. Kolmannessa videon osiossa näytetään käsiotteesta irtautuminen. Opetusvideomme on luotu opetuskäyttöön ja sitä voi hyödyntää MAPA -koulutuksen yhteydessä esimerkiksi koulutuksen esittelyyn tai tutuksi tuomiseen.
Jatkossa jälkipuinnin merkitystä voi tutkia lisää. Jälkipuinti voi jäädä kokonaan väliin, vaikka se olisikin tärkeä osa väkivaltatilanteiden käsittelyä. Väkivallan kohtaamista käsittelevää koulutusta tulisi suunnata myös enemmän somaattiselle puolelle.