Sinkkumiehet Annassa ja Me Naisissa – hyödyntämätön luonnonvara?
Laitinen, Henna (2015)
Laitinen, Henna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810888
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810888
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan sinkkumiehen representaatiota Anna- ja Me Naiset -lehdissä. Tutkimusmateriaaliksi valikoitui 12 lehteä, jotka jakautuivat tasaisesti Annan ja Me Naisten välillä. Tutkimusajankohta on heinäkuusta syyskuuhun.
Tutkimus selvittää, miten sinkkumies näkyy naistenlehdissä. Työssä pyritään löytämään osviittaa siitä, miten lehdet ovat huomioineet sen, että Suomessa yksinasuvien määrä on noussut viimeisten kymmenien vuosien aikana huomattavasti. Suomessa on nykyisin yli miljoona sinkkutaloutta.
Työssä tarkastellaan sinkkumiehiä sosioekonomisten muuttujien kautta ja pyritään löytämään sinkkumiehiä yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla pystytään muodostamaan yhtenäinen sinkkumiehen stereotyyppi. Tämä tarkastelu tehdään taulukoinnin avulla, jossa on huomioitu myös muita tekstissä esiintyviä mieshenkilöitä kuin sinkkuja näiden vähäisen esiintymisen takia.
Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat representaation lisäksi diskurssi, stereotypiat ja identiteetti. Sinkkumiestä voidaan representoida nyky-yhteiskunnassa joko itsenäisen miehen tyyppinä, tai olosuhteiden pakosta yksinäiseksi. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan brändin merkitystä lehdille ja kohderyhmän huomioimista lehtien sisällöissä.
Työssä paljastuvan sinkkumiesten esittelemisen vähyyden valossa voidaan pohtia, onko sinkkumiehen esitteleminen laisinkaan tärkeää Annalle ja Me Naisille. Tutkimuksessa esillä oleva mies paljastuukin perinteisen ”tosimiehen” mallin vastaiseksi. Kyseinen huomio voi viitata totutun miehen stereotypian muutokseen.
Tutkimus selvittää, miten sinkkumies näkyy naistenlehdissä. Työssä pyritään löytämään osviittaa siitä, miten lehdet ovat huomioineet sen, että Suomessa yksinasuvien määrä on noussut viimeisten kymmenien vuosien aikana huomattavasti. Suomessa on nykyisin yli miljoona sinkkutaloutta.
Työssä tarkastellaan sinkkumiehiä sosioekonomisten muuttujien kautta ja pyritään löytämään sinkkumiehiä yhdistäviä tekijöitä, joiden avulla pystytään muodostamaan yhtenäinen sinkkumiehen stereotyyppi. Tämä tarkastelu tehdään taulukoinnin avulla, jossa on huomioitu myös muita tekstissä esiintyviä mieshenkilöitä kuin sinkkuja näiden vähäisen esiintymisen takia.
Keskeisiä käsitteitä tutkimuksessa ovat representaation lisäksi diskurssi, stereotypiat ja identiteetti. Sinkkumiestä voidaan representoida nyky-yhteiskunnassa joko itsenäisen miehen tyyppinä, tai olosuhteiden pakosta yksinäiseksi. Lisäksi tutkimuksessa pohditaan brändin merkitystä lehdille ja kohderyhmän huomioimista lehtien sisällöissä.
Työssä paljastuvan sinkkumiesten esittelemisen vähyyden valossa voidaan pohtia, onko sinkkumiehen esitteleminen laisinkaan tärkeää Annalle ja Me Naisille. Tutkimuksessa esillä oleva mies paljastuukin perinteisen ”tosimiehen” mallin vastaiseksi. Kyseinen huomio voi viitata totutun miehen stereotypian muutokseen.