Hair Fresher parturi-kampaajien tietoisuuteen
Mattsson, Eliisa (2015)
Mattsson, Eliisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505137875
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Spring Electronics Oy. Organisaatio on kehittänyt parturi-kampaamokäyttöön Hair Fresher -nimisen kohdennettavan kärynpoistoimurin. Tuote lanseerataan vuoden 2015 aikana suomalaisille parturi-kampaamoille sekä hiusalan oppilaitoksille. Toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja valmisteltiin myöhemmin toteutettavaa tuotelanseerausta yhdessä toimeksiantajan kanssa.
Spring Electronics Oy on Suomessa sekä Venäjällä toimiva perheyritys, joka maahantuo ja markkinoi elektroniikkaa sekä sähkötekniikkaa. Organisaatio alkoi vuonna 2005 ideoida, voisiko yrityksen maahantuomia juotoskäryimureita hyödyntää parturi-kampaamoissa syntyvän haitallisen käryn poistoon. Tuotekehityksen tuloksena syntyi Hair Fresher, joka puhdistaa parturi-kampaamon sisäilman epäpuhtauksia suodattaen ne niin sanotuksi kiteytyneeksi kiveksi. Innovaatio parantaa sekä parturi-kampaamon työntekijöiden hyvinvointia, että asiakaskokemusta.
Spring Electronics Oy lanseeraa vuoden 2015 aikana hiusalan markkinoille Hair Fresherin uusimman version, jossa on organisaation itse kehittämä suodatin sekä elektroniikka. Tuotelanseerauksella tavoitellaan laajempaa näkyvyyttä sekä myynnin kasvua. Lanseerauksen suunnittelu alkoi tammikuussa ja konkretisointi maaliskuussa 2015. Lanseerauksen toteutus ja jälkiarviointi tapahtuvat myöhemmin vuoden 2015 aikana opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu lanseerauksen teoriasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tuotelanseerauksen eri vaiheita suunnittelusta jälkiarviointiin, keskittyen yritysmarkkinointiin. Yritysmarkkinoinnissa hyödynnettäviä markkinointiviestinnän keinoja ovat henkilökohtainen myyntityö, asiakkuusmarkkinointi, messut ja näyttelyt, sekä suhdetoiminta. Kun kuluttajamarkkinointi vetoaa asiakkaiden mielikuviin sekä tunteisiin, perustuu yritysmarkkinointi rationaalisuuteen, loogisuuteen sekä tiedon välittämiseen. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan opinnäytetyöprosessin aikana toteutettua lanseerauksen suunnittelua sekä konkretisointia.
Spring Electronics Oy on Suomessa sekä Venäjällä toimiva perheyritys, joka maahantuo ja markkinoi elektroniikkaa sekä sähkötekniikkaa. Organisaatio alkoi vuonna 2005 ideoida, voisiko yrityksen maahantuomia juotoskäryimureita hyödyntää parturi-kampaamoissa syntyvän haitallisen käryn poistoon. Tuotekehityksen tuloksena syntyi Hair Fresher, joka puhdistaa parturi-kampaamon sisäilman epäpuhtauksia suodattaen ne niin sanotuksi kiteytyneeksi kiveksi. Innovaatio parantaa sekä parturi-kampaamon työntekijöiden hyvinvointia, että asiakaskokemusta.
Spring Electronics Oy lanseeraa vuoden 2015 aikana hiusalan markkinoille Hair Fresherin uusimman version, jossa on organisaation itse kehittämä suodatin sekä elektroniikka. Tuotelanseerauksella tavoitellaan laajempaa näkyvyyttä sekä myynnin kasvua. Lanseerauksen suunnittelu alkoi tammikuussa ja konkretisointi maaliskuussa 2015. Lanseerauksen toteutus ja jälkiarviointi tapahtuvat myöhemmin vuoden 2015 aikana opinnäytetyön ohjeiden mukaisesti.
Toiminnallinen opinnäytetyö koostuu lanseerauksen teoriasta sekä toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään tuotelanseerauksen eri vaiheita suunnittelusta jälkiarviointiin, keskittyen yritysmarkkinointiin. Yritysmarkkinoinnissa hyödynnettäviä markkinointiviestinnän keinoja ovat henkilökohtainen myyntityö, asiakkuusmarkkinointi, messut ja näyttelyt, sekä suhdetoiminta. Kun kuluttajamarkkinointi vetoaa asiakkaiden mielikuviin sekä tunteisiin, perustuu yritysmarkkinointi rationaalisuuteen, loogisuuteen sekä tiedon välittämiseen. Toiminnallisessa osuudessa kuvataan opinnäytetyöprosessin aikana toteutettua lanseerauksen suunnittelua sekä konkretisointia.