Markkinointiviestintäsuunnitelma Alakylän nuorisoseura Toivola ry:lle
Meriläinen, Oona (2015)
Meriläinen, Oona
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911192
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointiviestintäsuunnitelma Kiimingin Alakylän nuorisoseura Toivola ry:lle. Nuorisoseuralla ei ollut aikaisempaa markkinointiviestintäsuunnitelmaa, joten työ oli tarpeellinen, jotta tehokasta viestintää voitaisiin jatkossa toteuttaa. Työn tavoitteena oli selvittää konkreettiset viestintäkanavat ja -keinot, joilla nuorisoseura pystyy viestimään tehokkaasti sekä jäsenistölleen että tilan potentiaalisille vuokraajille.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin henkilöhaastatteluja sekä lähtötilannekyselyä kyläläisille ja nuorisoseuran jäsenille. Jäsenkyselyn tulokset auttoivat ymmärtämään jäsenistön toiveita ja tarpeita nuorisoseuran toimintaan ja viestintään liittyen. Tietoperustassa käytettiin kirjallisia teoksia sekä sähköisiä lähteitä liittyen nuorisoseuratoimintaan ja markkinointiviestintään. Lähtötilanteen kartoittamiseksi tehtiin erilaisia analyysejä. Analyysit tehtiin kirjoista ja verkkosivuilta tietoa etsien, jonka jälkeen tietoa pohdittiin, vertailtiin ja sovellettiin yhdistyksen toimintaympäristöön liittyen.
Opinnäytetyön päätuloksena on markkinointiviestintäsuunnitelma, joka antaa nuorisoseuralle konkreettisia välineitä viestinnän toteuttamiseen. Markkinointiviestintäsuunnitelman pääasialliset kehitysehdotukset koskevat digitaalisen viestinnän tehostamista, eli verkkosivujen täydellistä uudistamista sekä sosiaalisen median tehokasta hyödyntämistä viestinnässä. Facebookin lisäksi uutena sosiaalisen median kanavana tulee jatkossa käyttöön Instagram, joka auttaa tavoittamaan erityisesti nuoria kyläläisiä sekä kasvattamaan nuorisoseuran tunnettuutta hääparien joukossa.
Verkkosivujen uudistuksen jälkeen jäseniä ja vuokraajia voidaan ohjata uudistetuille verkkosivuille. Kun nuorisoseuran toiminta alkaa lisääntyä kerhojen ja tapahtumien muodossa, tulee toiminnan myös pysyä aktiivisena, koska aktiivisen toiminnan kautta saadaan sisältöä viestintään. Nuorisoseura tulee erottumaan muiden nuorisoseurojen joukosta raikkaalla ilmeellään sekä aktiivisella toiminnallaan, kun markkinointiviestintäsuunnitelmassa annetut kehitysehdotukset toteutetaan. Viestinnässä ja toiminnassa tulee muistaa myös iäkkäämmät jäsenet ja perinteiset viestintäkanavat, vaikka nuorisoseuran viestintä painottuukin jatkossa verkkosivuille ja Facebookiin. Nuorisoseuralla on pitkät perinteet, joita tulee kunnioittaa myös muutoksia tehdessä.
Tutkimusmenetelminä työssä käytettiin henkilöhaastatteluja sekä lähtötilannekyselyä kyläläisille ja nuorisoseuran jäsenille. Jäsenkyselyn tulokset auttoivat ymmärtämään jäsenistön toiveita ja tarpeita nuorisoseuran toimintaan ja viestintään liittyen. Tietoperustassa käytettiin kirjallisia teoksia sekä sähköisiä lähteitä liittyen nuorisoseuratoimintaan ja markkinointiviestintään. Lähtötilanteen kartoittamiseksi tehtiin erilaisia analyysejä. Analyysit tehtiin kirjoista ja verkkosivuilta tietoa etsien, jonka jälkeen tietoa pohdittiin, vertailtiin ja sovellettiin yhdistyksen toimintaympäristöön liittyen.
Opinnäytetyön päätuloksena on markkinointiviestintäsuunnitelma, joka antaa nuorisoseuralle konkreettisia välineitä viestinnän toteuttamiseen. Markkinointiviestintäsuunnitelman pääasialliset kehitysehdotukset koskevat digitaalisen viestinnän tehostamista, eli verkkosivujen täydellistä uudistamista sekä sosiaalisen median tehokasta hyödyntämistä viestinnässä. Facebookin lisäksi uutena sosiaalisen median kanavana tulee jatkossa käyttöön Instagram, joka auttaa tavoittamaan erityisesti nuoria kyläläisiä sekä kasvattamaan nuorisoseuran tunnettuutta hääparien joukossa.
Verkkosivujen uudistuksen jälkeen jäseniä ja vuokraajia voidaan ohjata uudistetuille verkkosivuille. Kun nuorisoseuran toiminta alkaa lisääntyä kerhojen ja tapahtumien muodossa, tulee toiminnan myös pysyä aktiivisena, koska aktiivisen toiminnan kautta saadaan sisältöä viestintään. Nuorisoseura tulee erottumaan muiden nuorisoseurojen joukosta raikkaalla ilmeellään sekä aktiivisella toiminnallaan, kun markkinointiviestintäsuunnitelmassa annetut kehitysehdotukset toteutetaan. Viestinnässä ja toiminnassa tulee muistaa myös iäkkäämmät jäsenet ja perinteiset viestintäkanavat, vaikka nuorisoseuran viestintä painottuukin jatkossa verkkosivuille ja Facebookiin. Nuorisoseuralla on pitkät perinteet, joita tulee kunnioittaa myös muutoksia tehdessä.