TKI-toiminnan tiekartta - näkökulmana opetushenkilöstö : Case: LAMK Oy
Veijola, Henri (2015)
Veijola, Henri
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan (TKI) tilaa Lahden ammattikorkeakoulun opetushenkilöstön näkökulmasta. Tutkimus tarkastelee erityisesti sitä, mitkä ovat organisaation TKI-toimintaa ehkäiseviä ja mitkä sitä edistäviä tekijöitä. Tutkimustulosten pohjalta on luotu Lahden ammattikorkeakoululle TKI-toiminnan tiekartta vuosille 2015-2020.
Kyseessä on määrällisiä ja laadullisia tutkimustapoja yhdistävä tapaustutkimus Lahden ammattikorkeakoulusta. Työn teoriaosuudessa keskitytään ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan tarkoitukseen, tavoitteisiin ja toimintaympäristöön yleisellä tasolla. Lisäksi siinä arvioidaan erilaisten TKI-menetelmien sopivuutta eri tarkoituksiin. Empiriaosuus on toteutettu kirjallisen kyselylomakkeen, työpajojen ja haastattelujen avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeorganisaatiossa TKI-strategiat ja painoalat tunnetaan kohtuullisen hyvin ja koetaan relevanteiksi. Suurimmat haasteet TKI-työskentelysssä liittyvät toiminnan jäsentymättömyyteen ja rakenteiden, työkalujen, resurssien ja viestinnän puutteellisuusuuteen. Empiriaosuudessa ehdotetut kehittämistoimenpiteet saavat tukea teoriaosuudessa käsitellyiltä tieteellisiltä lähteiltä
Tutkimuksen tuloksena syntynyt TKI-toiminnan tiekartta kuvaa niitä kehittämiskohteita ja –menetelmiä, jotka erityisesti organisaation opetushenkilöstö kokee tärkeiksi.
Kyseessä on määrällisiä ja laadullisia tutkimustapoja yhdistävä tapaustutkimus Lahden ammattikorkeakoulusta. Työn teoriaosuudessa keskitytään ammattikorkeakoulujen TKI-toiminnan tarkoitukseen, tavoitteisiin ja toimintaympäristöön yleisellä tasolla. Lisäksi siinä arvioidaan erilaisten TKI-menetelmien sopivuutta eri tarkoituksiin. Empiriaosuus on toteutettu kirjallisen kyselylomakkeen, työpajojen ja haastattelujen avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että kohdeorganisaatiossa TKI-strategiat ja painoalat tunnetaan kohtuullisen hyvin ja koetaan relevanteiksi. Suurimmat haasteet TKI-työskentelysssä liittyvät toiminnan jäsentymättömyyteen ja rakenteiden, työkalujen, resurssien ja viestinnän puutteellisuusuuteen. Empiriaosuudessa ehdotetut kehittämistoimenpiteet saavat tukea teoriaosuudessa käsitellyiltä tieteellisiltä lähteiltä
Tutkimuksen tuloksena syntynyt TKI-toiminnan tiekartta kuvaa niitä kehittämiskohteita ja –menetelmiä, jotka erityisesti organisaation opetushenkilöstö kokee tärkeiksi.