Osallistujien hankkiminen CzechInvestin M&A-seminaariin
Räty, Susanna (2015)
Räty, Susanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911184
Tiivistelmä
Tšekin tasavalta pyrkii saavuttamaan kansallista kilpailuetua teollisuustuotannossa. Näitä kilpailuetua kasvattavia asioita ovat valtion keskeinen sijainti, koulutettu työvoima ja teollisuustuotantoa tukeva infrastruktuuri. Tšekin tasavallan kauppa- ja teollisuusministeriön alaisen organisaation CzechInvestin tehtävänä on markkinoida Tšekin tasavaltaa ulkomailla ja saada maahan lisää suoria ulkomaisia investointeja. Syyskuussa 2014 CzechInvest järjesti Helsingissä M&A-seminaarin, jossa suomalaisille yritysedustajille esiteltiin tšekkiläistä liike-toimintaympäristöä ja markkinoitiin CzechInvestin ulkomaisille sijoittajille tarjoamia asiantuntijapalveluita.
Opinnäytetyö on CzechInvestin toimeksianto, jonka tavoitteena oli hankkia osallistujia Gateway to the Central and Eastern Europe. M&A Opportunities in the Czech Republic -seminaariin. Seminaarikutsu ja seminaarin sisältö olivat ennalta määrättyjä, eikä tuotteen differointi kuulunut projektin sisältöön.
Osallistujia lähdettiin etsimään segmentoimalla suomalaiset yritykset pienempään osajoukkoon, johon valittiin yrityksiä niille yhteisten erityispiirteiden perusteella. Yritysryhmittelyssä käytetyt kriteerit olivat maantieteellinen sijainti, TOL 2008 toimialaluokituksen mukainen toiminta valmistavan teollisuuden parissa, liikevaihto, yrityksen tämän hetkinen toiminta ja visio. Segmentoinnin tuotoksena syntyi Excel-pohjainen kontaktilista, jonka perusteella kohderyhmää tavoiteltiin.
Kohderyhmän tavoittamisessa käytettiin sähköpostimarkkinointia. Digitaalista markkinointia pidetään tällä hetkellä perinteistä markkinointia vaikuttavampana markkinointikanavana. Sähköposti on liike-elämän tärkein viestintäväline. Sähköpostimarkkinointi valikoitui viestintäkanavaksi myös sen kustannustehokkuuden ja nopeuden vuoksi. Sähköpostimarkkinoinnin riskejä ovat päätöksentekijöiden negatiivinen asenne sähköpostimarkkinointia kohtaan. Negatiivisia mielleyhtymiä pyrittiin välttämään viestin informatiivisella otsikoinnilla, jonka perusteella päätöksen viestin avaamisesta tai deletoimisesta pystyi tekemään välittömästi.
M&A-seminaariin osallistui 13 vierailijaa. CzechInvest piti osallistujamäärää kiitettävänä. Projektin tuotoksena syntynyt kontaktilista annettiin toimeksiantajan edustajalle CzechInvestin myöhempiä jatkomarkkinointitoimia varten.
Opinnäytetyö on CzechInvestin toimeksianto, jonka tavoitteena oli hankkia osallistujia Gateway to the Central and Eastern Europe. M&A Opportunities in the Czech Republic -seminaariin. Seminaarikutsu ja seminaarin sisältö olivat ennalta määrättyjä, eikä tuotteen differointi kuulunut projektin sisältöön.
Osallistujia lähdettiin etsimään segmentoimalla suomalaiset yritykset pienempään osajoukkoon, johon valittiin yrityksiä niille yhteisten erityispiirteiden perusteella. Yritysryhmittelyssä käytetyt kriteerit olivat maantieteellinen sijainti, TOL 2008 toimialaluokituksen mukainen toiminta valmistavan teollisuuden parissa, liikevaihto, yrityksen tämän hetkinen toiminta ja visio. Segmentoinnin tuotoksena syntyi Excel-pohjainen kontaktilista, jonka perusteella kohderyhmää tavoiteltiin.
Kohderyhmän tavoittamisessa käytettiin sähköpostimarkkinointia. Digitaalista markkinointia pidetään tällä hetkellä perinteistä markkinointia vaikuttavampana markkinointikanavana. Sähköposti on liike-elämän tärkein viestintäväline. Sähköpostimarkkinointi valikoitui viestintäkanavaksi myös sen kustannustehokkuuden ja nopeuden vuoksi. Sähköpostimarkkinoinnin riskejä ovat päätöksentekijöiden negatiivinen asenne sähköpostimarkkinointia kohtaan. Negatiivisia mielleyhtymiä pyrittiin välttämään viestin informatiivisella otsikoinnilla, jonka perusteella päätöksen viestin avaamisesta tai deletoimisesta pystyi tekemään välittömästi.
M&A-seminaariin osallistui 13 vierailijaa. CzechInvest piti osallistujamäärää kiitettävänä. Projektin tuotoksena syntynyt kontaktilista annettiin toimeksiantajan edustajalle CzechInvestin myöhempiä jatkomarkkinointitoimia varten.