SEURAKUNNAN PÄIVÄNAVAUKSET NUORTEN NÄKÖKULMASTA : - Selvitys Auran yhtenäiskoulun 6-9-luokkalaisten päivänavauksista
Kuusisto, Mervi (2015)
Kuusisto, Mervi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275062
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kuusisto, Mervi. Seurakunnan päivänavaukset nuorten näkökulmasta; selvitys Auran yhtenäiskoulun 6–9-luokkalaisten päivänavauksista. Pieksämäki, kevät 2015, 62 s. 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli kartoittaa, mitä Auran yhtenäiskoulun 6–9-luokkalaiset toivovat seurakunnan päivänavauksilta ja kuinka he kokevat päivänavaukset tällä hetkellä. Halusin selvittää, kuinka hengellisyyttä ja uskoa tulisi käsitellä niin, että nuoret kokisivat sen läheiseksi osaksi elämäänsä ja kouluarkeaan. Tavoite oli saavuttaa tutkimustuloksia, joita seurakunnan työntekijät voivat hyödyntää kehittämällä päivänavauksia vastaamaan nuorten ajatuksiin. Nuorten ajatuksista nousevien kokonaisuuksien kautta tuetaan myös heidän hengellistä kasvuaan ja kehitystään kehittämällä päivänavauksia heidän ymmärryksensä mukaiseksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni käytin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineistoin keräsin kyselylomakkeella Auran yhtenäiskoulun 6–9-luokkalaisilta. Kysely toteutettiin keväällä 2014 yhtenäiskoulun tiloissa, jolloin 6–9-luokkalaisia oppilaita oli yhteensä 217. Kyselyyn vastasi 189 oppilasta.
Tutkimus osoitti, että nuoret kaipaavat päivänavauksien toteutukseen erilaisia virikkeellisiä osia perinteisten menetelmien tilalle. Musiikki osana päivänavauksia koettiin tärkeäksi ja nuoret toivovat käytettävän erityisesti hengellistä nuorisomusiikkia veisujen ja virsien sijaan. Päivänavauksien toivotaan käsittelevän nuorten elämään liittyviä aiheita, kuten ystävyyttä, perhettä, rakkautta ja seurustelua. Myös kristillisyyteen liittyvät aiheet kiinnostavat osaa nuorista, mutta niitä tulee käsitellä ymmärrettävällä tavalla. Kaikista tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että nuoret kaipaavat hengellisyyden käsittelyä lähemmäs heidän oman elämän aiheita.
Avainsanat: päivänavaus, kouluyhteistyö, hengellisyys, nuori, kvantitatiivinen tutkimus
Kuusisto, Mervi. Seurakunnan päivänavaukset nuorten näkökulmasta; selvitys Auran yhtenäiskoulun 6–9-luokkalaisten päivänavauksista. Pieksämäki, kevät 2015, 62 s. 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillinen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni tarkoitus oli kartoittaa, mitä Auran yhtenäiskoulun 6–9-luokkalaiset toivovat seurakunnan päivänavauksilta ja kuinka he kokevat päivänavaukset tällä hetkellä. Halusin selvittää, kuinka hengellisyyttä ja uskoa tulisi käsitellä niin, että nuoret kokisivat sen läheiseksi osaksi elämäänsä ja kouluarkeaan. Tavoite oli saavuttaa tutkimustuloksia, joita seurakunnan työntekijät voivat hyödyntää kehittämällä päivänavauksia vastaamaan nuorten ajatuksiin. Nuorten ajatuksista nousevien kokonaisuuksien kautta tuetaan myös heidän hengellistä kasvuaan ja kehitystään kehittämällä päivänavauksia heidän ymmärryksensä mukaiseksi.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössäni käytin kvantitatiivista tutkimusta. Tutkimusaineistoin keräsin kyselylomakkeella Auran yhtenäiskoulun 6–9-luokkalaisilta. Kysely toteutettiin keväällä 2014 yhtenäiskoulun tiloissa, jolloin 6–9-luokkalaisia oppilaita oli yhteensä 217. Kyselyyn vastasi 189 oppilasta.
Tutkimus osoitti, että nuoret kaipaavat päivänavauksien toteutukseen erilaisia virikkeellisiä osia perinteisten menetelmien tilalle. Musiikki osana päivänavauksia koettiin tärkeäksi ja nuoret toivovat käytettävän erityisesti hengellistä nuorisomusiikkia veisujen ja virsien sijaan. Päivänavauksien toivotaan käsittelevän nuorten elämään liittyviä aiheita, kuten ystävyyttä, perhettä, rakkautta ja seurustelua. Myös kristillisyyteen liittyvät aiheet kiinnostavat osaa nuorista, mutta niitä tulee käsitellä ymmärrettävällä tavalla. Kaikista tutkimustuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että nuoret kaipaavat hengellisyyden käsittelyä lähemmäs heidän oman elämän aiheita.
Avainsanat: päivänavaus, kouluyhteistyö, hengellisyys, nuori, kvantitatiivinen tutkimus