Keskitetty kesärekrytointi : Case: Pirkanmaan osuuskauppa
Ekunwe, Ida (2015)
Ekunwe, Ida
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811120
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811120
Tiivistelmä
Pirkanmaan osuuskauppa suoritti vuonna 2015 keskitetyn kesärekrytoinnin ravintola- ja liikennemyymälätoimipisteissään. Prosessia hoitamaan palkattiin yksi keskitetyn rekrytoinnin projektityöntekijä, joka oli vastuussa koko rekrytointiprosessista sekä uusien kesätyöntekijöiden valitsemisesta. Uusi prosessi toi suuren muutoksen toimipaikkojen esimiehille, sillä he jäivät rekrytointiprosessin ulkopuolelle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä seikkoja tulee ottaa huomioon kesärekrytoinnissa ja mitkä olivat nykyisen prosessin kehityskohteita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, mitkä vaiheet muodostavat onnistuneen rekrytointiprosessin ja miten eri vaiheet vaikuttivat yritysmielikuvaan. Rekrytoinnin tulee olla suunniteltua työhakuilmoituksen laatimisesta lähtien haluttujen tuloksien saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa raportoitiin keskitetyn kesärekrytoinnin eri vaiheista Pirkanmaan osuuskaupalla. Prosessin vaiheiden raportointi auttaa kehityskohteiden noteeraamisessa sekä osoittaa onnistumiset. Opinnäytetyötä varten suoritettiin myös puolistrukturoitu kvantitatiivinen kysely ravintola- ja liikennemyymälätoimipaikkojen esimiehille, jolla selvitettiin, kuinka esimiehet ottivat uuden prosessin vastaan ja mitä kehityskohteita he kokivat prosessissa olevan.
Kyselyn tuloksena selvisi, että esimiehet ovat ottaneet uuden rekrytoinnin mallin positiivisesti vastaan. Kehityskohteiksi nousivat kommunikoinnin kehittäminen esimiehien ja rekrytoijan välillä, sekä rekrytointiviestinnän kehittäminen, jotta voidaan tavoittaa mahdollisimman suuri osuus potentiaalisista kesätyöntekijöistä. Opinnäytetyöstä voidaan päätellä, että keskitetty kesärekrytointi on hyödyllinen Pirkanmaan osuuskaupalle, mutta kehitystoimia on tehtävä, jotta sen toiminta olisi optimaalisinta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa selvitettiin, mitkä vaiheet muodostavat onnistuneen rekrytointiprosessin ja miten eri vaiheet vaikuttivat yritysmielikuvaan. Rekrytoinnin tulee olla suunniteltua työhakuilmoituksen laatimisesta lähtien haluttujen tuloksien saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa raportoitiin keskitetyn kesärekrytoinnin eri vaiheista Pirkanmaan osuuskaupalla. Prosessin vaiheiden raportointi auttaa kehityskohteiden noteeraamisessa sekä osoittaa onnistumiset. Opinnäytetyötä varten suoritettiin myös puolistrukturoitu kvantitatiivinen kysely ravintola- ja liikennemyymälätoimipaikkojen esimiehille, jolla selvitettiin, kuinka esimiehet ottivat uuden prosessin vastaan ja mitä kehityskohteita he kokivat prosessissa olevan.
Kyselyn tuloksena selvisi, että esimiehet ovat ottaneet uuden rekrytoinnin mallin positiivisesti vastaan. Kehityskohteiksi nousivat kommunikoinnin kehittäminen esimiehien ja rekrytoijan välillä, sekä rekrytointiviestinnän kehittäminen, jotta voidaan tavoittaa mahdollisimman suuri osuus potentiaalisista kesätyöntekijöistä. Opinnäytetyöstä voidaan päätellä, että keskitetty kesärekrytointi on hyödyllinen Pirkanmaan osuuskaupalle, mutta kehitystoimia on tehtävä, jotta sen toiminta olisi optimaalisinta.