Onnistunut rekrytointi päivittäistavarakaupan toimialalla
Somero, Tiia (2015)
Somero, Tiia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052610499
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus oli selvittää minkälaista rekrytointia työantaja pitää onnistuneena. Aihetta tutkittiin päivittäistavarakaupan näkökulmasta. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin erilaisia rekrytointitapoja kuten sitä kuinka hakemuksia käsitellään, miten henkilön valintaan voidaan päätyä ja myös sitä, mitä tarkoittaa epäonnistunut rekrytointi. Opinnäytetyössä huomioitiin lisäksi rekrytointiin liittyvä lainsäädäntö ja erityisesti lait, joita työnantajan täytyy tuntea voidakseen rekrytoida uutta henkilöä töihin.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa pyrittiin saamaan vastaus kysymykseen, mitä on onnistunut rekrytointi. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä. Vastaajat olivat päivittäistavarakaupan rekrytoinnista vastaavia henkilöitä. Kyselyyn vastanneiden joukosta löytyi eri yritysten rekrytoijia, joihin kuului muun muassa Suomessa toimivien kahden suuren yrityksen eli Keskon ja S-ryhmän rekrytoinnista vastaavia henkilöitä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että suurin osa rekrytoijista arvostaa työntekijässä sellaisia piirteitä kuten tarkkuutta ja innovatiivisuutta sekä oma-aloitteisuutta. Työntekijän oma innokkuus kantoi jopa työkokemusta pidemmälle joissain tilanteissa.
Työnantajat pitivät rekrytointia onnistuneena silloin, kun työntekijä tuli yritykseen positiivisen mielikuvan siivittämänä. Työntekijöitä voitiin houkutella yritykseen töihin myös palkalla ja hyvillä henkilöstöeduilla mutta tällöin jää epäselväksi, ollaanko onnistuttu varsinaisessa rekrytointiprosessissa. Onnistuneen rekrytoinnin perusta oli henkilön hyvä kokonaisuus ja hänen hyvä asenteensa. Vastaajat kertoivat että paras henkilö löytyy käyttämällä omalle yritykselle sopivinta rekrytointikanavaa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa pyrittiin saamaan vastaus kysymykseen, mitä on onnistunut rekrytointi. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin sähköpostin välityksellä. Vastaajat olivat päivittäistavarakaupan rekrytoinnista vastaavia henkilöitä. Kyselyyn vastanneiden joukosta löytyi eri yritysten rekrytoijia, joihin kuului muun muassa Suomessa toimivien kahden suuren yrityksen eli Keskon ja S-ryhmän rekrytoinnista vastaavia henkilöitä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että suurin osa rekrytoijista arvostaa työntekijässä sellaisia piirteitä kuten tarkkuutta ja innovatiivisuutta sekä oma-aloitteisuutta. Työntekijän oma innokkuus kantoi jopa työkokemusta pidemmälle joissain tilanteissa.
Työnantajat pitivät rekrytointia onnistuneena silloin, kun työntekijä tuli yritykseen positiivisen mielikuvan siivittämänä. Työntekijöitä voitiin houkutella yritykseen töihin myös palkalla ja hyvillä henkilöstöeduilla mutta tällöin jää epäselväksi, ollaanko onnistuttu varsinaisessa rekrytointiprosessissa. Onnistuneen rekrytoinnin perusta oli henkilön hyvä kokonaisuus ja hänen hyvä asenteensa. Vastaajat kertoivat että paras henkilö löytyy käyttämällä omalle yritykselle sopivinta rekrytointikanavaa.