Attributes Customers Look for When Choosing Online Stores
Panttila, Markus (2015)
Panttila, Markus
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911328
Tiivistelmä
Verkkokaupasta on tullut pysyvä kaupanteon muoto viimeisen 10 vuoden aikana tapahtuneen kasvaneen Internetin suosion, online-infrastruktuurin ja tietokoneteknologian jatkuvan kehittämisen takia. Sen vuoksi kuluttajalla on mahdollisuus valita useasta eri verkkokaupasta, minkä takia verkkokaupoilla on entistä vaikeampaa pysyä kilpailukykyisinä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda esille kaikista tärkeimmät verkkokauppaominaisuudet, jotka vaikuttavat kuluttajien päätöksentekoon. Opinnäytetyön teoreettinen osio käsittelee erilaisia verkkokauppaan liittyviä konsepteja, kuten kuluttajatypologioita, kuinka kuluttaja havaitsee tiettyjä verkkokauppaan liittyviä käsitteitä, ja myös tärkeitä verkkokauppaominaisuuksia, jotka esiintyvät aiheeseen liittyvässä kirjallisuudessa. Datan keräämiseen on käytetty määrällistä, eli kvantitatiivista tutkimusta. Data kerättiin lähettämällä kyselylomake sähköpostin välityksellä. Kyselylomake sai 124 vastausta. Opinnäytetyön empiirinen osa implikoi, että verkkokaupan hintataso, turvallisuus ja tuttuus ovat kuluttajien mielestä tärkeimmät verkkokauppaominaisuudet. Kyselyyn vastanneet pitivät verkkokauppoja jokseenkin riskialttiina kaupankäyntitapana, mikä selittää verkkokaupan turvallisuuden tärkeänä ominaisuutena vastanneiden keskuudessa.