Mainonta suomalaisissa fitnessblogeissa
Kalliokoski, Sofia (2015)
Kalliokoski, Sofia
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911357
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe suomalaisten fitnessblogien mainonta on syntynyt oman kiinnostukseni ja harrastusteni pohjalta. Toimeksiantajana toimii Oulun ammattikorkeakoulu. Työn tavoitteena oli selvittää blogimainonnan keinoja ja selkeyttä suomalaisissa fitnessblogeissa. Kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta perehdyttiin siihen, mikä asema blogeilla on ostopäätösprosessissa ja millä tavalla blogimainonta tukee ostopäätöstä. Tietoperustassa käydään läpi ostopäätösprosessin perusperiaatteet ja eritellään tarkemmin suosittelumarkkinoinnin eli Word-of-mouthin sekä mielipidejohtajuuden asemaa kuluttajan päätöksenteossa ja sovelletaan niitä blogimaailmaan.
Laadullinen tutkimus koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa tehtiin laadullinen sisällönanalyysi viidestä valitsemastani fitnessblogista, joiden blogitekstit analysoitiin viiden kuukauden ajalta. Toiseen vaiheeseen kuuluu laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin kahta blogien lukijaa. Ennakkoon valitut lukijat seurasivat kahden blogin blogipäivitykset maaliskuun 2015 ajan. Lukijat kertoivat teemahaastattelussa blogien asemasta ostopäätöksessä ja ottivat kantaa blogimainontaan, sekä arvioivat Kilpailu- ja Kuluttajaviraston antaman blogimainonnan ohjeistuksen toteutumista lukemissaan blogiteksteissä.
Blogimainonta fitnessblogeissa on moninaista ja tutkimustuloksissa selvisi, että selkeyttä ja johdonmukaisuutta blogimainontaan tarvittaisiin lisää. Mainonnasta ilmoittaminen riippui paljon bloggaajasta ja osa bloggaajista noudatti selkeää linjaa yhteistyökuvioiden ilmoittamisessa, mutta selkeitä puutteita oli havaittavissa. Blogimainontaan tulisi entistä enemmän kiinnittää huomiota, jotta tulevaisuudessa kuluttajalla olisi selkeä kuva siitä, milloin kyseessä on maksettu mainos ja milloin bloggaajan oma mielipide. Kilpailu ja kuluttajaviraston vuonna 2013 laatima ohjeistus on askel tähän suuntaan vaikkakin tietoa blogimainontaan laaditusta ohjeistuksesta ei ainakaan haastattelemillani lukijoilla vielä ollut. Tiedotus ja opastaminen blogimainonnan parissa Kilpailu- ja Kuluttajaviraston taholta voisi olla aktiivisempaa. Opinnäytetyö ja tutkimustulokset johtopäätöksineen antavat ajankohtaista tietoa fitnessblogien mainonnasta ja auttavat lukijaa tunnistamaan millaisilla keinoilla yritykset blogeissa mainostavat. Lukijoiden tietoisuuden lisääminen on edesauttamassa yhä avoimempaa mainontaa, joka on lain ja säädösten mukaista. Kuluttajat eli blogien lukijat tulevat varmasti tulevaisuudessa yhä tarkemmiksi omista oikeuksistaan ja osaavat vaatia asianmukaista kohtelua blogiympäristössä tietoisuuden kasvaessa.
Laadullinen tutkimus koostuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa tehtiin laadullinen sisällönanalyysi viidestä valitsemastani fitnessblogista, joiden blogitekstit analysoitiin viiden kuukauden ajalta. Toiseen vaiheeseen kuuluu laadullinen teemahaastattelu, jossa haastateltiin kahta blogien lukijaa. Ennakkoon valitut lukijat seurasivat kahden blogin blogipäivitykset maaliskuun 2015 ajan. Lukijat kertoivat teemahaastattelussa blogien asemasta ostopäätöksessä ja ottivat kantaa blogimainontaan, sekä arvioivat Kilpailu- ja Kuluttajaviraston antaman blogimainonnan ohjeistuksen toteutumista lukemissaan blogiteksteissä.
Blogimainonta fitnessblogeissa on moninaista ja tutkimustuloksissa selvisi, että selkeyttä ja johdonmukaisuutta blogimainontaan tarvittaisiin lisää. Mainonnasta ilmoittaminen riippui paljon bloggaajasta ja osa bloggaajista noudatti selkeää linjaa yhteistyökuvioiden ilmoittamisessa, mutta selkeitä puutteita oli havaittavissa. Blogimainontaan tulisi entistä enemmän kiinnittää huomiota, jotta tulevaisuudessa kuluttajalla olisi selkeä kuva siitä, milloin kyseessä on maksettu mainos ja milloin bloggaajan oma mielipide. Kilpailu ja kuluttajaviraston vuonna 2013 laatima ohjeistus on askel tähän suuntaan vaikkakin tietoa blogimainontaan laaditusta ohjeistuksesta ei ainakaan haastattelemillani lukijoilla vielä ollut. Tiedotus ja opastaminen blogimainonnan parissa Kilpailu- ja Kuluttajaviraston taholta voisi olla aktiivisempaa. Opinnäytetyö ja tutkimustulokset johtopäätöksineen antavat ajankohtaista tietoa fitnessblogien mainonnasta ja auttavat lukijaa tunnistamaan millaisilla keinoilla yritykset blogeissa mainostavat. Lukijoiden tietoisuuden lisääminen on edesauttamassa yhä avoimempaa mainontaa, joka on lain ja säädösten mukaista. Kuluttajat eli blogien lukijat tulevat varmasti tulevaisuudessa yhä tarkemmiksi omista oikeuksistaan ja osaavat vaatia asianmukaista kohtelua blogiympäristössä tietoisuuden kasvaessa.