När konsten i sig inte längre räcker till : Branding av bildkonstnärer - Fallstudie: Zetterberg Gallery
Jansson, Ellinor (2015)
Jansson, Ellinor
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911247
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii miten galleriat voivat hyödyntää brändäystä strategisena välineenä edistääkseen taiteilijoidensa uraa ja vahvistaakseen samalla omaa toimintaansa, ilman että taiteellinen sisältö kärsii. Nykypäivänä, jossa impulssien ja vaikutteiden määrä jolle altistumme jatkuvasti on valtava, myös taide joutuu kilpailemaan huomiostamme. Hyvä taide ei itsessään yksinkertaisesti riitä, vaan myös taiteilijan täytyy markkinoida ja edustaa itseään pärjätäkseen alalla. Galleria on avainasemassa taiteilijan uran rakentamisessa, ja siksi tutkin myös gallerian ja taiteilijan suhdetta, sekä molempien osapuolten suhtautumista brändäykseen. Työ on laadullinen tapaustutkimus, jossa on käytetty taidegalleria Zetterberg Galleryä ja sen toimintaa lähtökohtana. Tutkimuksessa pyritään tunnistamaan miten Zetterberg Gallery on hyödyntänyt brändäystä markkinoinnissaan ja tarkoituksena on, että toiset nuoret galleriat pystyisivät hyödyntämään tietoa työstä, edistääkseen omaa toimintaansa. Teoriapohjana on käytetty sekä markkinointimateriaalia että kulttuuri julkaisuja, jotta pystyisi ymmärtämään ja vertailemaan miten brändäystä voi hyödyntää taidealalla. Varsinainen tutkimus rakentuu henkilökohtaisista haastatteluista gallerian avainhenkilöiden kanssa.
Brändäys on ehdottomasti käytetty menetelmä taidealalla, mutta se osoittautui tässä yhteydessä suhteellisen uudeksi käsitteeksi, ja vaikka Zetterberg Gallerykin on käyttänyt useita brändäys tekniikoita, he eivät varsinaisesti koskaan ole ajatelleet sitä brändäyksenä. Onnistunut brändäys prosessi vahvistaa sekä taiteilijan että galleria profiilia, mutta menestykseen vaikuttaa pitkälti myös henkilökohtaiset tekijät, kuten kemia taiteilijan ja galleristin välillä, joten lopputuloksia ei täten voida yleistää.
Brändäys on ehdottomasti käytetty menetelmä taidealalla, mutta se osoittautui tässä yhteydessä suhteellisen uudeksi käsitteeksi, ja vaikka Zetterberg Gallerykin on käyttänyt useita brändäys tekniikoita, he eivät varsinaisesti koskaan ole ajatelleet sitä brändäyksenä. Onnistunut brändäys prosessi vahvistaa sekä taiteilijan että galleria profiilia, mutta menestykseen vaikuttaa pitkälti myös henkilökohtaiset tekijät, kuten kemia taiteilijan ja galleristin välillä, joten lopputuloksia ei täten voida yleistää.