Intranetin käytettävyyden tutkiminen ja kehittäminen Case : Laurea-ammattikorkeakoulu
Manninen, Roope (2015)
Manninen, Roope
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811058
Tiivistelmä
Tämä tutkimus käsitteli kokonaisuudessaan Laurea-ammattikorkeakoulun intranetin eli LIVEn käytettävyyttä ja sen kehittämistä. Koska Laureassa oltiin tämän tutkimuksen toteuttamisvaiheessa toteuttamassa organisaatiouudistusta ja vääjäämättä uudistus tulee koskemaan myös Laurean verkkopalveluita intranet mukaan lukien, aihe oli hyvin ajankohtainen.
Tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena oli tuottaa käyttäjätietoa, jota voidaan hyödyntää Laurean verkkopalvelu-uudistuksessa. Autenttisiin käyttäjäkokemuksiin nojaavaa tietoa hyödyntämällä voidaan tulevaisuudessa parantaa niin Laurean intranetin kuin myös mahdollisuuksien mukaan epäsuorasti muidenkin verkkopalveluiden käytettävyyttä.
Tutkimuksen toteuttamisvaiheessa suoritettiin käyttäjätestauksia ja sen yhteydessä tapahtunutta havainnointia, käyttäjäkyselyitä, haastatteluja sekä statistiikan ja tilastojen analysointia. Näin ollen tutkimus toteutettiin pääosin laadullisin menetelmin, mutta myös kvantitatiivi-sella tiedolla on merkityksensä. Käyttäjätestauksella oli tutkimuksessa keskeisin rooli ja tutkimuksen osa-alueista se vaati eniten organisointia. Käyttäjätesteistä saadun palautteen tueksi tilastotietoa kerättiin erityisesti kaikille LIVEn käyttäjille internetissä avoinna olleen palautekyselyn avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että LIVEn käytettävyydessä oli puutteita erityisesti navigaation osalta. Tulosten pohjalta oli kuitenkin mahdollista tehdä konkreettisia toimenpiteitä käytettävyyden parantamiseksi ja nostaa esiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimuksen pääasiallisena tavoitteena oli tuottaa käyttäjätietoa, jota voidaan hyödyntää Laurean verkkopalvelu-uudistuksessa. Autenttisiin käyttäjäkokemuksiin nojaavaa tietoa hyödyntämällä voidaan tulevaisuudessa parantaa niin Laurean intranetin kuin myös mahdollisuuksien mukaan epäsuorasti muidenkin verkkopalveluiden käytettävyyttä.
Tutkimuksen toteuttamisvaiheessa suoritettiin käyttäjätestauksia ja sen yhteydessä tapahtunutta havainnointia, käyttäjäkyselyitä, haastatteluja sekä statistiikan ja tilastojen analysointia. Näin ollen tutkimus toteutettiin pääosin laadullisin menetelmin, mutta myös kvantitatiivi-sella tiedolla on merkityksensä. Käyttäjätestauksella oli tutkimuksessa keskeisin rooli ja tutkimuksen osa-alueista se vaati eniten organisointia. Käyttäjätesteistä saadun palautteen tueksi tilastotietoa kerättiin erityisesti kaikille LIVEn käyttäjille internetissä avoinna olleen palautekyselyn avulla.
Tutkimuksessa todettiin, että LIVEn käytettävyydessä oli puutteita erityisesti navigaation osalta. Tulosten pohjalta oli kuitenkin mahdollista tehdä konkreettisia toimenpiteitä käytettävyyden parantamiseksi ja nostaa esiin kehitysehdotuksia tulevaisuutta ajatellen.