Markkinoinnin suunnittelu - Case IT-Päivät 2015
Suni, Jenni (2015)
Suni, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911310
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052911310
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinoinnin suunnittelu tapahtumalle. Toimeksiantajana toimi Laurea Events, joka tarjoaa tapahtumapalveluita Laurean sisäisesti sekä ulkopuolisille asiakkaille. Laurea Events vastaa IT-Päivät 2015 -tapahtuman suunnittelusta ja toteutuksesta. IT-Päivät on vuosittainen tapahtuma korkeakoulujen IT-ammattilaisille. Tapahtuman järjestäjävastuu vaihtuu vuosittain kuten myös tapahtuman teemat. Opinnäytetyön tuli tuottaa lisäarvoa tapahtuman markkinointiin.
Tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma IT-Päivät 2015 -tapahtumalle. Markkinoinnin avulla tuli tavoittaa kohderyhmä ja päästä tapahtumalle asetettuun kävijätavoitteeseen. Tavoitteena oli löytää kustannustehokkaita markkinointikanavia sekä luoda aikataulu markkinoinnin toteutukseen. Markkinointisuunnitelman tuli toimia pohjana myös tulevien vuosien markkinoinnin suunnittelulle.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi markkinointiin ja sen suunnitteluun. Pääkäsitteitä olivat markkinointi ja markkinointisuunnitelma sekä markkinointitoimenpiteet. Teoriatieto siirrettiin käytäntöön ja tuotettiin markkinointisuunnitelma. Suunnitelman toteutuksessa hyödynnettiin Laurea Eventsin kanssa käytyjen palaverien lisäksi menetelminä haastattelua, benchmarkingia, markkinointitutkimusta sekä SWOT-, kilpailija- ja sidosryhmäanalyyseja. Markkinointisuunnitelmaan kuvattiin käytettävät markkinointikanavat sekä tehtiin markkinoinnille aikataulu. Toimeksiantaja ja kirjoittaja arvioivat markkinointisuunnitelman ja työn loppuun on kirjattu johtopäätökset. Hyvän yrityskäytännön mukaisesti markkinointisuunnitelma tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.
Tarkoituksena oli tuottaa markkinointisuunnitelma IT-Päivät 2015 -tapahtumalle. Markkinoinnin avulla tuli tavoittaa kohderyhmä ja päästä tapahtumalle asetettuun kävijätavoitteeseen. Tavoitteena oli löytää kustannustehokkaita markkinointikanavia sekä luoda aikataulu markkinoinnin toteutukseen. Markkinointisuunnitelman tuli toimia pohjana myös tulevien vuosien markkinoinnin suunnittelulle.
Opinnäytetyön teoriaosuus keskittyi markkinointiin ja sen suunnitteluun. Pääkäsitteitä olivat markkinointi ja markkinointisuunnitelma sekä markkinointitoimenpiteet. Teoriatieto siirrettiin käytäntöön ja tuotettiin markkinointisuunnitelma. Suunnitelman toteutuksessa hyödynnettiin Laurea Eventsin kanssa käytyjen palaverien lisäksi menetelminä haastattelua, benchmarkingia, markkinointitutkimusta sekä SWOT-, kilpailija- ja sidosryhmäanalyyseja. Markkinointisuunnitelmaan kuvattiin käytettävät markkinointikanavat sekä tehtiin markkinoinnille aikataulu. Toimeksiantaja ja kirjoittaja arvioivat markkinointisuunnitelman ja työn loppuun on kirjattu johtopäätökset. Hyvän yrityskäytännön mukaisesti markkinointisuunnitelma tulee ainoastaan toimeksiantajan käyttöön.