Markkinointisuunnitelma ammattikorkeakoulun rekrytointitapahtumalle Case: Network to get work
Puumalainen, Jenni (2015)
Puumalainen, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052811100
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa markkinointisuunnitelma ja kehit-tää markkinointia asiakaspalautteiden pohjalta Laurea-ammattikorkeakoulun urapalveluiden Network to get work -tapahtumalle. Työn tarkoituksena oli tuottaa toimiva markkinointisuun-nitelma toimeksiantajalle, sillä toimeksiantajalla ei ollut entuudestaan kirjallista markkinoin-tisuunnitelmaa. Markkinointisuunnitelma on käytännönläheinen ja strukturoitu käsikirjoitus eri markkinointitoimenpiteiden käytöstä.
Opinnäytetyön kirjoittaja osallistui vuoden 2014 tapahtuman järjestämiseen, vastuualueena markkinointi ja osallistui operatiivisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Tästä syntyi opinnäytetyön toimeksianto vuoden 2015 tapahtumalle ja markkinointisuunnitelman laatimiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointitoimenpiteistä ja tapahtuman elinkaaren teorioista. Eri markkinointitoimenpiteet sekä tapahtuman elinkaaren vaiheet ovat tärkeässä roolissa markkinointisuunnitelman teossa.
Työssä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä ja haastattelua. Asiakaskokemusten keräys on tärkeää ta-pahtuman markkinoinnin kehittämiseksi, jotta tapahtuman markkinointia voidaan kehittää asiakaslähtöisesti. Tutkimustuloksista selviää että tapahtuman markkinointi oli melko onnis-tunutta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin markkinointisuunnitelma tutkimuksen tulos-ten avulla. Markkinointisuunnitelma sisältää kaikki markkinointitoimenpiteet tapahtuman suunnittelusta sen päättämiseen asti. Tuotos sisältää tapahtumakuvauksen ja osallistujaryh-mät, tilannekatsauksen, markkinointistrategian, toimintasuunnitelman sekä seurannan ja val-vonnan. Markkinointisuunnitelmassa on kuvattu käytännön tasolla eri markkinointitoimenpi-teet sekä havainnollistettu toteutusta kuvien avulla.
Markkinointisuunnitelman avulla opinnäytetyön toimeksiantaja voi aloittaa operatiivisen markkinoinnin ja saa valmiin rungon eri markkinointitoimenpiteistä ja aikataulutuksesta. Ta-pahtuman markkinoinnin toteutuksesta vastuussa olevat henkilöt voivat hyödyntää tuotosta käytännön työssä. Opinnäytetyöstä voivat tulevaisuudessa hyötyä sekä toimeksiantaja että muut markkinointisuunnitelmaa ja tapahtuman markkinointia suunnittelevat yritykset.
Opinnäytetyön kirjoittaja osallistui vuoden 2014 tapahtuman järjestämiseen, vastuualueena markkinointi ja osallistui operatiivisen markkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen. Tästä syntyi opinnäytetyön toimeksianto vuoden 2015 tapahtumalle ja markkinointisuunnitelman laatimiselle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu markkinointitoimenpiteistä ja tapahtuman elinkaaren teorioista. Eri markkinointitoimenpiteet sekä tapahtuman elinkaaren vaiheet ovat tärkeässä roolissa markkinointisuunnitelman teossa.
Työssä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, kyselyä ja haastattelua. Asiakaskokemusten keräys on tärkeää ta-pahtuman markkinoinnin kehittämiseksi, jotta tapahtuman markkinointia voidaan kehittää asiakaslähtöisesti. Tutkimustuloksista selviää että tapahtuman markkinointi oli melko onnis-tunutta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin markkinointisuunnitelma tutkimuksen tulos-ten avulla. Markkinointisuunnitelma sisältää kaikki markkinointitoimenpiteet tapahtuman suunnittelusta sen päättämiseen asti. Tuotos sisältää tapahtumakuvauksen ja osallistujaryh-mät, tilannekatsauksen, markkinointistrategian, toimintasuunnitelman sekä seurannan ja val-vonnan. Markkinointisuunnitelmassa on kuvattu käytännön tasolla eri markkinointitoimenpi-teet sekä havainnollistettu toteutusta kuvien avulla.
Markkinointisuunnitelman avulla opinnäytetyön toimeksiantaja voi aloittaa operatiivisen markkinoinnin ja saa valmiin rungon eri markkinointitoimenpiteistä ja aikataulutuksesta. Ta-pahtuman markkinoinnin toteutuksesta vastuussa olevat henkilöt voivat hyödyntää tuotosta käytännön työssä. Opinnäytetyöstä voivat tulevaisuudessa hyötyä sekä toimeksiantaja että muut markkinointisuunnitelmaa ja tapahtuman markkinointia suunnittelevat yritykset.