MATKAILUN OPISKELIJOIDEN AMMATILLISEN KASVUN KOKEMUKSIA KANSAINVÄLISESTÄ HARJOITTELUSTA
Kuvaja, Katariina (2015)
Kuvaja, Katariina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015053011405
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Karelia-ammattikorkeakoulun matkailun koulutuksen kansainvälisessä harjoittelussa olleiden opiskelijoiden ammatillisen kasvun kokemuksia. Tavoitteena oli selvittää, millä tavoin ja missä määrin kansainvälinen harjoittelu hyödyttää tulevaa matkailun ammattilaista työelämässä tarvittaviin valmiuksiin.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuosina 2010–2014 kansainvälisessä harjoittelussa olleet matkailun koulutuksen nykyiset ja jo valmistuneet opiskelijat. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin kyselyä ja haastattelua.
Tuloksista selvisi, että kansainvälinen harjoittelu edistää merkittävästi matkailun opiskelijan kielitaitoa, vieraiden kulttuurien tuntemusta ja ihmisten erilaisuuden ymmärtämistä. Opiskelija oppii ulkomailla ollessaan kansainvälisyyttä, ja hänen työelämätaitonsa kehittyvät erilaisessa työkulttuurissa.
Tulosten perusteella on kansainväliseen harjoitteluun liittyviä asioita mahdollista kehittää aiempaa paremmiksi ja osaltaan tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua. Huomiota voitaisiin erityisesti kiinnittää ennen kansainvälistä harjoittelua tapahtuvaan aiheeseen liittyvään oppimiseen. Kansainvälisessä harjoittelussa jo olleiden opiskelijoiden asiantuntemusta aiheesta voisi myös hyödyntää nykyistä monipuolisemmin.
Tutkimuksen kohderyhmänä olivat vuosina 2010–2014 kansainvälisessä harjoittelussa olleet matkailun koulutuksen nykyiset ja jo valmistuneet opiskelijat. Aineiston keräämisessä hyödynnettiin kyselyä ja haastattelua.
Tuloksista selvisi, että kansainvälinen harjoittelu edistää merkittävästi matkailun opiskelijan kielitaitoa, vieraiden kulttuurien tuntemusta ja ihmisten erilaisuuden ymmärtämistä. Opiskelija oppii ulkomailla ollessaan kansainvälisyyttä, ja hänen työelämätaitonsa kehittyvät erilaisessa työkulttuurissa.
Tulosten perusteella on kansainväliseen harjoitteluun liittyviä asioita mahdollista kehittää aiempaa paremmiksi ja osaltaan tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua. Huomiota voitaisiin erityisesti kiinnittää ennen kansainvälistä harjoittelua tapahtuvaan aiheeseen liittyvään oppimiseen. Kansainvälisessä harjoittelussa jo olleiden opiskelijoiden asiantuntemusta aiheesta voisi myös hyödyntää nykyistä monipuolisemmin.