Jälleenmyyjien tyytyväisyyskysely - case AllRight Europe Oy
Kokkonen, Jenni; Muuttoranta, Anni-Sofia (2015)
Kokkonen, Jenni
Muuttoranta, Anni-Sofia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052510105
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli moottoripyöräalalla toimiva tukku- ja maahantuontiyritys AllRight Europe Oy. Yrityksellä oli toiveena selvittää Suomessa toimivien jälleen-myyjiensä asiakastyytyväisyyttä, jotta yritys pystyisi parhaalla mahdollisella tavalla vastaamaan heidän tarpeisiinsa tulevaisuudessa. AllRight ei ole aikaisemmin tutkinut jälleenmyy-jiensä asiakastyytyväisyyttä, joten tähän haluttiin löytää ratkaisu.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia jälleenmyyjien asiakastyytyväisyyttä tyytyväisyyskyselyn pohjalta. Tyytyväisyyskysely toteutettiin Laurean opiskelijoiden ja AllRightin johdon kanssa yhteistyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen jälleenmyyjien tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, tuotevalikoimaan, järjestelmään sekä toimituksiin. Kilpailutilanteen ollessa moottoripyöräalalla todella kovaa AllRight haluaa panostaa asiakastyytyväisyyteen. AllRightin tavoitteena oli nostaa tukkuasiakkaidensa tyytyväisyyttä yrityksen toimintaa koh-taan. Opinnäytetyön teoriaosassa keskityttiin business-to-business – markkinointiin, yrityksen ostoprosessiin, markkinoiden kilpailukeinoihin, asiakastyytyväisyyteen ja asiakassuhteisiin.
Kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake koottiin sähköiseen muotoon käyttäen e-lomakejärjestelmää. Kysely lähetettiin sähköpostilla noin tuhannelle AllRightin jälleenmyyjälle ympäri Suomen. Vastauksia saatiin kahden viikon vastausajan jälkeen 104. Näin ollen vastausprosentiksi tuli noin 10 %.
Tyytyväisyyskyselyn vastausten pohjalta saatiin hyvä kuva jälleenmyyjien tyytyväisyyden tilanteesta tällä hetkellä. Kyselyn tuloksista nousi esiin kehityskohteita, joihin AllRightin kan-nattaa tarttua asiakastyytyväisyyden kasvattamiseksi. Jälleenmyyjät toivoivat parannusta esimeriksi tuotteiden saatavuuteen, osaltaan tuotevalikoimaan sekä yhteistyöhön.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tutkia jälleenmyyjien asiakastyytyväisyyttä tyytyväisyyskyselyn pohjalta. Tyytyväisyyskysely toteutettiin Laurean opiskelijoiden ja AllRightin johdon kanssa yhteistyössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää yrityksen jälleenmyyjien tyytyväisyyttä asiakaspalveluun, tuotevalikoimaan, järjestelmään sekä toimituksiin. Kilpailutilanteen ollessa moottoripyöräalalla todella kovaa AllRight haluaa panostaa asiakastyytyväisyyteen. AllRightin tavoitteena oli nostaa tukkuasiakkaidensa tyytyväisyyttä yrityksen toimintaa koh-taan. Opinnäytetyön teoriaosassa keskityttiin business-to-business – markkinointiin, yrityksen ostoprosessiin, markkinoiden kilpailukeinoihin, asiakastyytyväisyyteen ja asiakassuhteisiin.
Kysely toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Kyselylomake koottiin sähköiseen muotoon käyttäen e-lomakejärjestelmää. Kysely lähetettiin sähköpostilla noin tuhannelle AllRightin jälleenmyyjälle ympäri Suomen. Vastauksia saatiin kahden viikon vastausajan jälkeen 104. Näin ollen vastausprosentiksi tuli noin 10 %.
Tyytyväisyyskyselyn vastausten pohjalta saatiin hyvä kuva jälleenmyyjien tyytyväisyyden tilanteesta tällä hetkellä. Kyselyn tuloksista nousi esiin kehityskohteita, joihin AllRightin kan-nattaa tarttua asiakastyytyväisyyden kasvattamiseksi. Jälleenmyyjät toivoivat parannusta esimeriksi tuotteiden saatavuuteen, osaltaan tuotevalikoimaan sekä yhteistyöhön.