Työhyvinvointia edistävä esimiestyö
Kallikari, Pauliina (2015)
Kallikari, Pauliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505209065
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli työhyvinvointia edistävä esimiestyö. Työn tavoitteena oli käsitellä työhyvinvointia esimiestyön näkökulmasta, sillä johtamisen ja esimiestyön on todettu olevan yksi tärkeimmistä työhyvinvointiin vaikuttavista tekijöistä. Työn tarkoituksena oli selventää ja kuvata esimiestyön roolia työhyvinvoinnissa haastateltavien esimiesten itsensä kuvaamana.
Työssä käsitellään työhyvinvoinnin osa-alueita ja niihin vaikuttavia tekijöitä, työyhteisön psykososiaalisia kuormitustekijöitä, työhyvinvoinnin juridisia ja eettisiä lähtökohtia sekä miten työhyvinvoinnin puuttuminen näkyy työpaikoilla. Lisäksi käsitellään työhyvinvoinnin johtamisen osa-alueita ja sitä, miten esimies johtaa sekä kehittää lähityöyhteisöä työhyvinvointilähtöisesti. Tämän jälkeen tarkastellaan johtajuuden ja yksittäisen esimiehen roolia työhyvinvoinnissa sekä esimiehen henkilökohtaisten ominaisuuksien vaikutusta esimiestyöhön.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto työhön kerättiin teemahaastattelujen avulla, joiden teemat oli muodostettu teoriaosan pohjalta. Haastateltavia oli neljä ja he kaikki toimivat esimiehinä Osuuskauppa Keulassa.
Haastattelujen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Analysoinnissa hyödynnettiin myös teoriaosaa yhdistelemällä sen tietoja tutkimustuloksiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että esimiesten tiedot työhyvinvoinnista vaihtelivat jonkin verran, mutta heillä oli kuitenkin hyvin tietoa työhyvinvoinnin perusteista. He tiedostivat oman roolinsa tärkeyden, vaikka työntekijän omaa roolia hyvinvoinnista myös korostettiin. Esimiesten omien henkilökohtaisten ominaisuuksien vaikuttaminen esimiestyöhön ei kovin laajasti noussut esille tutkimuksessa.
Työssä käsitellään työhyvinvoinnin osa-alueita ja niihin vaikuttavia tekijöitä, työyhteisön psykososiaalisia kuormitustekijöitä, työhyvinvoinnin juridisia ja eettisiä lähtökohtia sekä miten työhyvinvoinnin puuttuminen näkyy työpaikoilla. Lisäksi käsitellään työhyvinvoinnin johtamisen osa-alueita ja sitä, miten esimies johtaa sekä kehittää lähityöyhteisöä työhyvinvointilähtöisesti. Tämän jälkeen tarkastellaan johtajuuden ja yksittäisen esimiehen roolia työhyvinvoinnissa sekä esimiehen henkilökohtaisten ominaisuuksien vaikutusta esimiestyöhön.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Aineisto työhön kerättiin teemahaastattelujen avulla, joiden teemat oli muodostettu teoriaosan pohjalta. Haastateltavia oli neljä ja he kaikki toimivat esimiehinä Osuuskauppa Keulassa.
Haastattelujen tulokset analysoitiin teemoittelun avulla. Analysoinnissa hyödynnettiin myös teoriaosaa yhdistelemällä sen tietoja tutkimustuloksiin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että esimiesten tiedot työhyvinvoinnista vaihtelivat jonkin verran, mutta heillä oli kuitenkin hyvin tietoa työhyvinvoinnin perusteista. He tiedostivat oman roolinsa tärkeyden, vaikka työntekijän omaa roolia hyvinvoinnista myös korostettiin. Esimiesten omien henkilökohtaisten ominaisuuksien vaikuttaminen esimiestyöhön ei kovin laajasti noussut esille tutkimuksessa.