Koreografin luovuus : inspiraatioista ideoihin
Alho, Laura (2015)
Alho, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015052810916
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on osa Turun Taideakatemian (AMK) tanssinopettajan tutkintoon sisältyvää opinnäytetyökokonaisuutta. Taiteellinen osa kokonaisuudesta on soolo Ennen pistettä, joka on luotu yhdessä muusikon kanssa. Teos esitetään Köydet Irti- festivaalilla Köysiteatterissa toukokuussa 2015.
Opinnäytetyön tutkielma käsittelee koreografiaa, keskittyen erityisesti inspiraatioon ja impulsseihin. Työssä kuvaillaan pääpiirteittäin merkittävien koreografien huomioita luovasta työskentelystä. Tavoitteena on myös päästä lähemmäksi koreografien persoonallista ajattelua sekä työskentelyä. Toiveena on saada heiltä vinkkejä omaan työskentelyyni tulevaisuudessa. Tekstissä tutkitaan, onko koreografien työskentelyssä joitain yhtenäisyyksiä vai onko jokaisen työ yksilöllistä.
Toinen luku tekstistä käsittelee luovuutta eri tutkimusten pohjalta. Luovuuskäsitysten, luovan taiteilijapersoonan ja luovuuden mystisyyden lisäksi tutustutaan myös nykypäivänä usein esille tulevaan flow-käsitteeseen.
Opinnäytetyö tekstin viimeinen luku tarkentuu haastatteluiden kautta kolmen tanssiteatterissa työskentelevän koreografin ajatuksiin ja mielipiteisiin taiteellisesta työskentelystä.
Tutkimukseni tärkein johtopäätelmä oli huomata, kuinka oleellista on koreografien yksilöllisyys, ainutlaatuisuus ja suuri palo työhönsä. Koreografin tekemiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa ja reittiä. Hyvä koreografia vaatii tekijältään elämänkokemusta. Koreografeja inspiroi ympäröivä elämä, nyt ja eletty. Ei ole mitään asiaa, johon koreografi ei voisi tarttua. Kun tietää itse mitä haluaa tehdä ja sanoa esityksellään, on katsojankin helpompi ymmärtää koreografin sanoma.
Opinnäytetyön tutkielma käsittelee koreografiaa, keskittyen erityisesti inspiraatioon ja impulsseihin. Työssä kuvaillaan pääpiirteittäin merkittävien koreografien huomioita luovasta työskentelystä. Tavoitteena on myös päästä lähemmäksi koreografien persoonallista ajattelua sekä työskentelyä. Toiveena on saada heiltä vinkkejä omaan työskentelyyni tulevaisuudessa. Tekstissä tutkitaan, onko koreografien työskentelyssä joitain yhtenäisyyksiä vai onko jokaisen työ yksilöllistä.
Toinen luku tekstistä käsittelee luovuutta eri tutkimusten pohjalta. Luovuuskäsitysten, luovan taiteilijapersoonan ja luovuuden mystisyyden lisäksi tutustutaan myös nykypäivänä usein esille tulevaan flow-käsitteeseen.
Opinnäytetyö tekstin viimeinen luku tarkentuu haastatteluiden kautta kolmen tanssiteatterissa työskentelevän koreografin ajatuksiin ja mielipiteisiin taiteellisesta työskentelystä.
Tutkimukseni tärkein johtopäätelmä oli huomata, kuinka oleellista on koreografien yksilöllisyys, ainutlaatuisuus ja suuri palo työhönsä. Koreografin tekemiseen ei ole yhtä oikeaa tapaa ja reittiä. Hyvä koreografia vaatii tekijältään elämänkokemusta. Koreografeja inspiroi ympäröivä elämä, nyt ja eletty. Ei ole mitään asiaa, johon koreografi ei voisi tarttua. Kun tietää itse mitä haluaa tehdä ja sanoa esityksellään, on katsojankin helpompi ymmärtää koreografin sanoma.