Opettajatuutorointi Oamkin Tekniikan yksikössä : Opettajatuutoroinnin nykytila, kehityskohteet ja parannusehdotukset
Orajärvi, Kaisa (2015)
Orajärvi, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060111632
Tiivistelmä
Tämän työn aiheena on opettajatuutorointi Oamkin Tekniikan yksikössä. Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää opettajatuutoroinnin tilanne. Toisena tavoitteena oli kuvata opettajatuutoroinnin kehityskohteet ja kolmantena tavoitteena esittää parannusehdotuksia Oamkin tekniikan yksikön opettajatuutoritoimintaan.
Työn pohjana oli tekijän kokemus opettajatuutoroinnista Oamkin Tekniikan yksikössä. Eri ohjaustahojen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta tehtiin kysely Oamkin Tekniikan yksikön opettajille keväällä 2012. Työtä varten tutkittiin eri lähteitä opettajatuutoroinnista, korkeakouluopiskelijoiden ohjauksesta ja ohjaustarpeista. Työssä käytettiin myös opiskelijakyselyjen tuloksia.
Opettajatuutori on opiskelijan lähin ohjaustaho. Oamkissa yksiköt ovat vastuussa opettajatuutoroinnin järjestämisestä. Tekniikan yksikössä opinto-ohjaajat järjestävät opettajatuutoreiden ohjeistamisen. Kyselyjen tuloksena selvisi, että ohjausjärjestelmä on monimutkainen opiskelijoille, opettajatuutoroinin resursointi ei vastaa tarvetta sekä opettajatuutoroinnin työnkuva on epäselvä. Lisäksi opettajatuutorit tarvitsevat työhönsä tukea, palautetta työstään ja koulutusta. Parannusehdotuksiksi työssä ehdotettiin opettajatuutoroinnin näkyvyyden parantamista opiskelijoille opiskelijaintran kautta. Opettajatuutorin työ tulisi olla vastuullisempaa, jolloin työstä tulisi saada palautetta sekä tarvittava tuki ja resurssi. Esimiesten tulisi kiinnittää huomiota opettajatuutorien valintaan ja tukea opettajatuutoreita heidän työssään. Konkreettisia parannusehdotuksia olivat resurssoinnin määräytyminen ryhmäkoon mukaisesti, opettajatuutoreiden ryhmäkokoontumiset ja erityisopettajan käyttäminen ammattikorkeakoulun ohjausjärjestelmän osana.
Ammattikorkeakoulujen rahoitus perustuu osittain opiskelijoiden opintojen edistymiseen ja valmistumiseen. Ohjauksella voidaan parantaa opintojen edistymistä ja ajallaan valmistumista. On myös tärkeä kiinnittää huomiota ohjauksen laatuun ja muihin opintojen edistymiseen liittyviin asioihin. Ammattikorkeakoulu-uudistusten myötä ohjaustoiminnot ja opettajatuutorointi tullaan yhtenäistä-mään.
Työn pohjana oli tekijän kokemus opettajatuutoroinnista Oamkin Tekniikan yksikössä. Eri ohjaustahojen kanssa käytyjen keskustelujen pohjalta tehtiin kysely Oamkin Tekniikan yksikön opettajille keväällä 2012. Työtä varten tutkittiin eri lähteitä opettajatuutoroinnista, korkeakouluopiskelijoiden ohjauksesta ja ohjaustarpeista. Työssä käytettiin myös opiskelijakyselyjen tuloksia.
Opettajatuutori on opiskelijan lähin ohjaustaho. Oamkissa yksiköt ovat vastuussa opettajatuutoroinnin järjestämisestä. Tekniikan yksikössä opinto-ohjaajat järjestävät opettajatuutoreiden ohjeistamisen. Kyselyjen tuloksena selvisi, että ohjausjärjestelmä on monimutkainen opiskelijoille, opettajatuutoroinin resursointi ei vastaa tarvetta sekä opettajatuutoroinnin työnkuva on epäselvä. Lisäksi opettajatuutorit tarvitsevat työhönsä tukea, palautetta työstään ja koulutusta. Parannusehdotuksiksi työssä ehdotettiin opettajatuutoroinnin näkyvyyden parantamista opiskelijoille opiskelijaintran kautta. Opettajatuutorin työ tulisi olla vastuullisempaa, jolloin työstä tulisi saada palautetta sekä tarvittava tuki ja resurssi. Esimiesten tulisi kiinnittää huomiota opettajatuutorien valintaan ja tukea opettajatuutoreita heidän työssään. Konkreettisia parannusehdotuksia olivat resurssoinnin määräytyminen ryhmäkoon mukaisesti, opettajatuutoreiden ryhmäkokoontumiset ja erityisopettajan käyttäminen ammattikorkeakoulun ohjausjärjestelmän osana.
Ammattikorkeakoulujen rahoitus perustuu osittain opiskelijoiden opintojen edistymiseen ja valmistumiseen. Ohjauksella voidaan parantaa opintojen edistymistä ja ajallaan valmistumista. On myös tärkeä kiinnittää huomiota ohjauksen laatuun ja muihin opintojen edistymiseen liittyviin asioihin. Ammattikorkeakoulu-uudistusten myötä ohjaustoiminnot ja opettajatuutorointi tullaan yhtenäistä-mään.