Vibrato tunteiden tulkkina : Viulun vibraton mysteerin avausta ja sen opetuksesta
Xhemajli, Mikaela (2015)
Xhemajli, Mikaela
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211798
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060211798
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee viulun vibraton olemusta ja sen opettamista. Kiinnostuin aiheesta, koska opettajilla ei ole siitä kovin laajasti tietoa. Viulun vibratolla on yhä mystisyyden leima, ja asia koetaan vaikeaksi asiaksi opettaa. Tarkoituksena on antaa tietoa opettajille sekä niille, joita viulun vibraton historia ja sen olemus kiinnostaa. Tavoitteenani on, että opettajat huomaisivat, että vibrato on kaikkien opittavissa oleva asia, kun käyttää oikeanlaisia harjoituksia ja osaa diagnosoida ongelman.
Luin lukuisia viulunsoittoa käsitteleviä teoksia, historiallisia sekä didaktisia. Käytin tutkimusmenetelmänä myös haastattelua. Työni ensimmäinen osio käsittelee vibratoa ilmiönä ja sen historiaa viulunsoitossa. Käyn läpi eri aikakaudet barokista nykyaikaan. Täten opettaja saa tietoa vibraton soittokulttuurista eri aikakausina.
Toinen luku tarkastelee vibraton pedagogista puolta. Tutustuin Ivan Galamianin, Carl Fleschin ja Lajos Garamin ajatuksiin ja oppeihin. Poimin heidän näkemyksensä vibraton tekniikasta, virheiden korjaamisesta ja taiteellisuudesta. Luku sisältää käytännön harjoituksia ja pedagogien filosofista pohdintaa. Opettaja saa runsaasti tietoa vibraton opettamisesta etenkin pidemmällä oleville oppilaille. Lisäksi pohdin myös vibraton jatkuvuutta.
Viimeisessä luvussa halusin selvittää, mitä vibraton opetus käytännössä on, ja haastattelin kahta konservatorion opettajaa. Sain heiltä paljon tietoa siitä, kuinka vasta-alkajia kannattaa opettaa, mitkä ovat yleisimmät haasteet ja kuinka niistä selvitään.
Tuloksena on looginen ja kattava opas viulun vibraton maailmasta, josta lukija saa paljon tietoa viulun vibraton historiasta, ja kenties löytää vastauksia kysymyksiin, joihin opettaja törmää vibratoa opettaessaan. Tämän työn pohjalta kuka tahansa viulisti voi myös kehittää omaa vibratoaan.
Luin lukuisia viulunsoittoa käsitteleviä teoksia, historiallisia sekä didaktisia. Käytin tutkimusmenetelmänä myös haastattelua. Työni ensimmäinen osio käsittelee vibratoa ilmiönä ja sen historiaa viulunsoitossa. Käyn läpi eri aikakaudet barokista nykyaikaan. Täten opettaja saa tietoa vibraton soittokulttuurista eri aikakausina.
Toinen luku tarkastelee vibraton pedagogista puolta. Tutustuin Ivan Galamianin, Carl Fleschin ja Lajos Garamin ajatuksiin ja oppeihin. Poimin heidän näkemyksensä vibraton tekniikasta, virheiden korjaamisesta ja taiteellisuudesta. Luku sisältää käytännön harjoituksia ja pedagogien filosofista pohdintaa. Opettaja saa runsaasti tietoa vibraton opettamisesta etenkin pidemmällä oleville oppilaille. Lisäksi pohdin myös vibraton jatkuvuutta.
Viimeisessä luvussa halusin selvittää, mitä vibraton opetus käytännössä on, ja haastattelin kahta konservatorion opettajaa. Sain heiltä paljon tietoa siitä, kuinka vasta-alkajia kannattaa opettaa, mitkä ovat yleisimmät haasteet ja kuinka niistä selvitään.
Tuloksena on looginen ja kattava opas viulun vibraton maailmasta, josta lukija saa paljon tietoa viulun vibraton historiasta, ja kenties löytää vastauksia kysymyksiin, joihin opettaja törmää vibratoa opettaessaan. Tämän työn pohjalta kuka tahansa viulisti voi myös kehittää omaa vibratoaan.